اسقاط خودرو فرسوده شخصی

طرح اسقاط خودروهای فرسوده شخصی

آغاز طرح خروج ۴۰هزار خودرو فرسوده سواری شخصی از امروز

معاون نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و مدیریت سوخت کشور از آغاز طرح ویژه خروج ۴۰ هزار خودروی سواری شخصی فرسوده به روش نقدی از امروز خبر داد و گفت: این طرح به مدت دو ماه انجام می‌شود و با توجه به ظرفیت اعلام شده با تکمیل تعداد ظرفیت سایت بسته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیررضا رجبی روز سه‌شنبه با تشریح جزیات مربوط به طرح ویژه ۴۰ هزار خودروی فرسوده گفت: یکی از اولویت‌های شش ماهه دوم امسال اجرای طرح‌های بدون جایگزین است که به روش نقدی انجام می‌شود و با توجه به اینکه پیشنهاد اجرای طرح ویژه خروج خودروهای سواری شخصی فرسوده به تصویب رییس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور رسیده است این طرح از امروز به مدت ۲ ماه اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه مبلغ پرداخت گواهی اسقاط خودروهای شخصی فرسوده در این طرح افزایش یافته گفت: بر اساس این طرح ویژه دارندگان خودروهایی با مدل ۵۶ تا ۷۰ می‌توانند در مراکز اسقاط و در طرح نقدی ثبت‌نام کرده و نسبت به خروج خودروهای فرسوده خود اقدام و مبالغ گواهی اسقاط را دریافت کنند.

رجبی تصریح کرد: بر این اساس مقرر شده در طرح ویژه خروج ۴۰ هزار خودروی فرسوده سواری شخصی برای خودروهای مدل ۵۶ تا ۶۲ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، مدل ۶۳ و ۶۴ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای خودروهای مدل ۶۵ تا ۷۰ نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش گواهی اسقاط پرداخت می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را حمایت از اقشار کم درآمد جامعه عنوان کرد و گفت: این طرح برای تسریع در روند نوسازی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده‌ای است که باعث آلایندگی محیط زیست، افزایش مصرف سوخت، و افزایش تلفات و تصادفات می‌شود صورت می‌گیرد.

به گفته معاون نوسازی ناوگان حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور این طرح از امروز آغاز و به مدت ۲ ماه اجرا می‌شود اما با توجه به اینکه ظرفیت اعلام شده برای خروج خودروهای سواری شخصی فرسوده ۴۰ هزار خودرو است لذا در صورت تکمیل ظرفیت قبل از مهلت اعلام شده سایت به طور خودکار بسته خواهد شد.

وی گفت: ثبت‌نام برای این طرح از طریق ثبت نام اینترنتی توسط خود متقاضیان از طریق سایت www.nosazi.com انجام می‌شود.

رجبی تاکید کرد: دارندگان خودروهای سواری شخصی فرسوده از این طرح ویژه استفاده کنند چرا که از سال ۹۲ کمک بلاعوض به دارندگان خودروهای سواری فرسوده برای برخی خودروها به صفر می‌رسد و برای برخی خودروها نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت لذا از این فرصت باقی مانده برای خروج خودروهای فرسوده خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۶۵ هزار نفر در طرح نقدی خروج خودروهای فرسوده شرکت کرده‌اند، از افزایش میزان استقبال از طرح نقدی خبر داد.

معاون نوسازی ناوگان حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور درباره خروج خودروهای فرسوده دولتی نیز گفت: از زمان اجرای طرح تاکنون ۲۰هزار خودروی فرسوده دولتی از رده خارج شده و بر اساس مصوبه تا زمان تعیین تکلیف خودروی فرسوده دستگاه‌های دولتی ، خودروهای جایگزین در اختیار آنها قرار نگرفته است.

وی همچنین درباره تردد خودروهای کلکسیونی که سن آنها از سن فرسودگی بالاتر است، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری، تنها خودروهای کلکسیونی و خاص می‌توانند با مجوز این سازمان مشمول اسقاط خودرو نبوده و علیرغم اینکه در سن بالاتر از فرسودگی هستند تردد کنند.

رجبی درباره اینکه در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده برخی از شعبات به بهانه نبود اعتبار وام به متقاضیان ارائه نمی‌دهند گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار شعبه بانک‌های مختلف با ستاد نوسازی ناوگان همکاری می‌کنند و ممکن است بخشی از این شعب تخلفاتی را مرتکب شوند اما آنچه که مهم است روند خروج خودروهای فرسوده به قوت خود باقی است و انجام می‌شود اما متقاضیانی که با چنین مشکلاتی مواجهند می‌توانند آنرا به شماره تلفن ۶۶۰۰۴۰۰۰ الی ۱۰ اطلاع دهند.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه عنوان شده سهمیه سوخت افرادی که برای دریافت بیمه شخص ثالث اقدام نکرده‌اند حذف خواهد شد یادآور شد که این موضوع در حوزه کاری من نیست و اطلاعی از این موضوع ندارم.

رجبی درباره برنامه ستاد نوسازی ناوگان درباره اجرای طرح‌های خروج خودروهای فرسوده تا پایان برنامه پنجم، گفت: در حال حاضر ۲۷۰ هزار خودروی سواری شخصی فرسوده در کشور وجود دارد که به ترتیب از رده خارج می‌شوند.

به گفته وی سن منع تردد خودروها برای سال ۹۲ در تهران و شهرهای آلوده ۲۰ سال و در سایر شهرها ۲۵ سال تعریف شده است.