کارت سوخت فرسوده

ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده غیرفعال

سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از آغاز بررسی‌های اولیه برای ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده غیرفعال خبر داد و گفت: بررسی‌های اولیه برای ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده به ویژه وانت‌بارها را آغاز کرده‌ایم. ایسنا نوشت؛ مجید کرمی درباره رکود در نوسازی ناوگان، اظهار کرد: اسقاط خودرو جزو تکالیف ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور است و هدف از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بدون جایگزین است. وی افزود: سال ۸۵ اسقاط خودرو تحت مدیریت مراکز اسقاط و زیر نظر خودروسازان انجام می‌شد و ایران خودرو و سایپا از طریق نمایندگی‌های خود اقدام به اسقاط خودروهای فرسوده می‌کردند اما به‌‌رغم اینکه این طرح با سرعت زیادی انجام می‌شد دارای اشکالاتی نیز بود.کرمی بیان کرد: درحال حاضر با توجه به شرایط و مشکلاتی که خودروسازان در تولید خودرو دارند، برای تشویق مالکان جهت اسقاط خودروهای خود به دنبال تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری هستیم که مالکان با استفاده از این تسهیلات بتوانند خودروهای فرسوده خود را نوسازی کرده و در طرح‌های خروج خودروهای فرسوده مشارکت داشته باشند.وی با بیان اینکه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور همواره در صدد هماهنگی بین بانک‌ها، خودروسازان و متقاضیان برای خروج خودروهای فرسوده بوده است، افزود: عدم مشارکت خودروسازها، طرح خروج خودروهای فرسوده را با رکود مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ضرر و زیانی که خودروهای سنگین، باری و مسافری در جاده‌ها به کشور تحمیل می‌کنند، بیشتر از زیان‌های خودروهای درون‌شهری است؛ چراکه مصرف بی‌رویه سوخت در این خودروها بسیار بالاست. از سوی دیگر کمبود منابع مالی و تحریم‌ها که باعث افزایش قیمت خودرو و مشکلات واردات آن، مشکلی برای نوسازی این خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور شده است.

سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از ورود تیبا و ام وی ام ۵۳۰ به ناوگان تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این دو خودرو قابل ارائه به حمل و نقل عمومی است، درحال رایزنی با شورای‌عالی ترافیک کشور هستیم و پس از تائید این شورا، این دو خودرو را وارد چرخه حمل و نقل عمومی به عنوان تاکسی خواهیم کرد.

وی از اعطای ۲۰ میلیون فقره وام ۱۵ درصد برای جایگزینی خودروی ام‌وی‌ام ۵۳۰ در ناوگان تاکسیرانی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به قیمت بالای این خودرو، استقبال چندانی برای جایگزینی آن نشود، اما با توجه به اینکه این خودرو دوگانه‌سوز است، ۱۰ هزار قرارداد برای آن منعقد شده و چنانچه سازمان استاندارد نیز تائید کند، به عنوان خودروی تاکسی برون و درون شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. کرمی گفت: بر اساس قول‌های مساعدی که در این زمینه به ستاد داده‌اند، تا یک ماه آینده مقدمات ورود این خودرو به تاکسیرانی نهایی می‌شود.