خودرو فرسوده سنگین

گزارش اسقاط خودرو فرسوده در ابتدای سال ۹۴

رئیس سازمان حمل و نقل با توجه به اسقاط  ۴۱۲۹ خودروی فرسوده در یک ماه کاری ابتدای سال ۹۴ افزود:  با توجه به مصوبه معادل‌سازی گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، تعداد اسقاط خودروهای فرسوده در یک ‌ماهه ابتدای سال ۹۴ معادل شش هزار سواری فرسوده می باشد. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۴ به جهت معادل، رقم بزرگ‌تری نسبت به سال‌های گذشته اسقاط خودروی فرسوده داشته باشیم و قطعا جهش بزرگی را در اسقاط خودروهای سنگین که تاکنون سرعت بسیار کندی داشته است  شاهد خواهیم بود.

وی همچنین گفت : برای سال ۹۴ تاکنون بیست هزار خودرو برای اسقاط ثبت نام کرده‌اند و بیش از ۱۳ هزار خودرو از این رقم پذیرش شده‌اند. در واقع مرحله پذیرش به معنای اسقاط قطعی است و برگشت از مرحله تقریبا غیرممکن است. ایشان ادامه داد: این تعداد ثبت نام و پذیرش نشان می‌دهد که همانند سال گذشته که توانستیم رکورد اسقاط خودرو را با ۳۲۰ هزار خودرو از رده خارج شده ثبت کنیم ، در سال ۹۴ نیز در این بخش قدم های موثری به‌ویژه در اسقاط خودروهای سنگین برمی داریم.

وی بیان کرد: با ابلاغ مصوبه جدید دولت در خصوص خودروهای سنگین و تاکسی که در اسفندماه سال ۱۳۹۳ اجرایی شد، در طول یک هفته پایانی سال ۹۳ حدود هزار خودروی فرسوده سنگین در سیستم نوسازی ناوگان ثبت نام کردند. این در حالی بود که در طول ۱۰ سال گذشته تنها حدود سه درصد از خودروهای فرسوده سنگین از ناوگان حمل و نقل کشور خارج شده بودند. وی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده سواری در کشور وجود دارد و امید است که با اجرای این مصوبه و خروج خودروهای سنگین از چرخه حمل و نقل کشور شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای از تردد این خودروها در سطح کشور باشیم و برآورد می‌شود که در سال ۹۴ حدود ۳۰ درصد خودروهای فرسوده یعنی ۸۰ هزار دستگاه خودروی سنگین از رده خارج شود.