بازیافت خودرو های فرسوده

بازیافت خودرو های فرسوده

روند بازیافت و اسقاط خودروهای فرسوده

پایان زندگی وسایل نقلیه ، حیاتی برای صنعت قراضه انگلستان به شمار می رود. آنها یک منبع فراوان  از مواد خام  در  تغذیه و  تولید فلز جدید می باشند . بیشتر ین ترکیبات خودرو را فولاد تشکیل می دهد ، شاسی ، بدنه ، موتور و زیرساخت ها  همه معمولاً از جنس فلز ( استیل ، فولاد ، آهن )  هستند . فولاد  و استیل به نوبه خود معروف ترین و پر استفاده ترین فلز در جهان هستند  .

پلاستیک در حال حاضر بیش از ۹ درصد از وزن کل اتومبیل را به خود اختصاص داده . ترکیب هایی مانند  پلی  پروپیلن – پلی اتیلن – پلی وینیل کلراید  و پلی اتیلن ترفتالات   که معمولاً در ضربه گیر ها ،  پانل های بدنه ، اجزای داخلی ( داشبورد ، فرمان ، چرخ و …) به کار می رود .
از پلاستیک به دلیل  مقاوم بودن در برابر ضربه  ، مقاوم در برابر خوردگی ،  مقرون به صرفه بودن و وزن کم ،  در تولید خودرو های جدید برای بهره وری بالا و استاندارد سازی  استفاده میشود.

گرچه پلاستیک به طور گسترده در تولید خودرو استفاده می شود ولی بازیافت آن نسبت به فلزات در ره دوم قرار دارد . زیرا با توجه به شباهت ها در مواد مرتب سازی و جدا کردن پلاستیک سخت است .

.  پیدا کردن بازار برای برخی از پلاستیک  ها به دلیل  ویژگی های فنی و مهندسی خاص هر پلاستیک بعد از بازیافت و مورد استفاده آن  کار دشوار ی است،فلزات غیر آهنی ۸٪ از وزن کل اتومبیل را تشکیل می دهند . آلومینیوم  که در رادیاتور و چرخ های آلیاژی مورد استفاده قرار می گیرد یکی از  پرمصرف ترین فلزات مورد استفاده در جهان است که تولید آن بسیار انرژی بر است و از طریق بازیافت ۹۵٪ صرفه جویی در انرژی را می توان به دست آورد .

مثلاً  آلومینیوم بازیافت شده از یک خودرو فرسوده می تواند تبدیل به یک فویل بسته بندی ، بسته بندی فلزی  مثل قوطی نوشیدنی ها ، اجزای ساختاری از ساختمان و همچنین در خودروها به عنوان رادیاتور یا آلیاژ چرخ   گردد  .مس نیز فلزی است که  در موتورهای الکتریکی  ، قطعات الکترونیکی و سیم  موجود در خودرو ها یافت شده و سومین فلز مورد استفاده در جهان است .
مس را می توان در برنامه های کاربردی که نیاز به یک ماده رسانا با خواص عایق  دارد استفاده کرد.

باتری های اسید سرب به دلیل قدرت  و طول عمر بالا مورد استفاده قرار می گیرند. سرب به خودی خود یک خطر زیست محیطی است اما با ترکیب اسید است که به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند . آنها سمی هستند که برای محیط زیست خطر محسوب می گردند و باید بررسی شود .

خوشبختانه باتری ها را می توان به راحتی با امکانات موجود  بازیافت و سرب، اسید و حتی پلی پروپیلن را می توان بازیافت و یا دفع کرد

 به طور متوسط  سیالات  تنها ۲ درصد از وزن از یک خودرو را تشکیل می دهند  اما همین درصد کم نیز بزرگترین تهدید برای محیط زیست به شمار می رود . تولید لاستیک  و تبدیل آن به زباله یک نگرانی بزرگ در جامعه محیط زیست  به شمار می رود .

بنزین ، گازوئیل ، روغن موتور ، روغن ترمز  و ضدیخ همه می توانند اثرات مضر  و مخرب بر روی خاک ، آبهای زیرزمینی و محلی داشته باشند

این ترکیبات هیدروکربنی باوارد شدن به خاک میتواند باعث از بین رفتن موجوداتی مثل زالو که به احیای خاک کمک میکنند شو د.

گازهای مبرد ( خنک کننده )که به عنوان سیستم تهویه مطبوع در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی بر محیط بگذارد

در این فرآیند گازهای گلخانه ای ایجاد میگردد که بر لایه ازن اثر گذاشته و باعث از بین رفتن  آن می شوند

گازهای مبرد ( خنک کننده ) بسیار قدرتمند هستند و برخی از آنها هزاران بار بیشتر از  CO2  بر روی جو تاثیرگذاشته و این یکی از دلایل گرمایش زمین است .سالیانه حدود ۲ میلیون خودرو در انگلستان فرسوده می شود ، که با توجه به این تعداد سالیانه ۸ میلیون حلقه لاستیک وجود دارد که می بایست بازیافت و یا مجدداً مورد استفاده قرار گیرند . این گروه از محصولات به دلیل تجزیه نشدن و ماندگاری طولانی و امکان اشتعال سریع خطر جدی برای محیط زیست  به حساب می آیند.لاستیک در صورت بازیافت در مواردی از جمله کف و دیوار پوش های پلاستیکی ، آسفالت پلیمری ، بازیابی انرژی در کوره های سیمان و … مورد استفاده قرار می گیرد