مشکلات طرح جایگزین خودرو فرسوده

خودروهای فرسوده و مشکلات طرح جایگزینی

مشکلات طرح جایگزین خودرو فرسوده

این روزها انگشت اتهام  در جایگزینی خودروهای فرسوده به سمت خودروسازان می باشد.اینکه آیا واقعا خودروسازان تا چه اندازه  در اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده تاثیر دارند کاملا مشهود است اما این روزها  هر کسی انگشت اتهام کم کاری یا عدم همکاری  به سمت دیگری می گیرد.

دو خودروساز بزرگ در سالهای گذشته سهم عظیمی در خروج خودروهای فرسوده داشتند.اما تغییرات اقتصادی سالهای اخیر  طرح جایگزین را با مشکلات عدیده مواجه  کرده است.در رسانه ها طرف مقابل مشکل  جایگزینی ،خودروسازان  بودند که جوابیه زیر از طرف خودروسازان در مقابل اتهامات عیان گشت:

در سال‌های  قبل بیش از  ۴۶۱ هزار خودرو در اجرای طرح جایگزینی و اسقاط  خودورهای فرسوده تحویل داده است. گروه سایپا نیز در این سال‌ها قریب به ۳۵۵  هزار دستگاه خودرو شخصی، تاکسی و وانت جایگزین خودروهای فرسوده کرده  که مجموع خودروهای تحویل شده در اجرای این طرح  از سوی دو خودروساز بزرگ(ایران خودرو ،سایپا)به بیش از ۸۱۰  هزار دستگاه خودرو می‌رسد.با وجود مشارکت و همکاری قابل توجه خودروسازان در مدت زمان گذشته از اجرای این طرح متاسفانه هنوز سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط با طرح جایگزین خودرو فرسوده تعهدات خود را به درستی انجام نداده‌اند که از بارزترین دلایل  کندی روند اجرای این مصوبه قانونی همین بدعهدی دیگران و عدم همکاری آنان با خودروسازان بوده است. گروه صنعتی ایران خودرو ۱۸۰۰  میلیارد ریال و گروه خودروسازی سایپا ۸۰۰ میلیارد ریال مطالبات ناشی از گواهی اسقاط خودروهای فرسوده دارند که هنوز پرداخت نشده است و این بدعهدی متولیان مربوطه را نشان می‌دهد نه خودروسازان را.
در شرایطی که خودروسازان مدتهاست که با مشکلی به نام کمبود نقدینگی  و مشکلات اقتصادی و تحریم ها دست و پنجه نرم می‌کنند اما به‌دلیل اهمیت اجرای طرح خروج و اسقاط خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل شهری و موضوع سلامت شهروندان، همیشه تمام تلاش خود را برای تامین خودروهای  مورد نیازطرح جایگزین خودروهای فرسوده به‌کار بسته‌اند. همه مالکان خودروهای فرسوده که برای دریافت محصول جایگزین معرفی شده‌اند با  استقبال خودروسازان رو به رو بوده‌اند.

لطفا برای ثبت نام جایگزینی خودروی فرسوده کلیک نمائید.