مراکز اسقاط خودرو صنعتی می‌شود

مراکز اسقاط خودرو صنعتی می‌شود

سود حاصله از اسقاط خودروهای فرسوده در کشور حدود ۲۰۰هزار تومان است که این رقم در کشورهای صنعتی به ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار تومان می‌رسد.

مهران سالاریه، مجری طرح خروج خودروهای فرسوده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب افزود: در کشورهای صنعتی تمام قطعات خودروهای اسقاط شده بازیافت می‌شود اما در کشور ما تنها امکان بازیافت قراضه آهن وجود دارد و سایر قطعات خودروهای اسقاط شده بازیافت نمی‌شوند. به گفته سالاریه مراکز اسقاط در کشور، اسقاط خودروها را به صورت سنتی انجام می‌دهند که این روش باید به سمت صنعتی شدن حرکت کند تا اسقاط خودروهای فرسوده در کشور سودآور شود. سالاریه در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای صنعتی کردن مراکز اسقاط در نظر گرفته شده یا خیر نیز می‌گوید: برنامه صنعتی کردن مراکز اسقاط در دستور کار ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت قرار گرفته و هم‌اکنون نیز سعی داریم تا دستگاه‌های مورد نیاز در این زمینه را وارد کنیم تا با تجهیز مراکز اسقاط به دستگاه‌های صنعتی امکان بازیافت قطعات پلاستیکی خودرو نیز در کشور فراهم شود.

از سوی دیگر، به اعتقاد برخی کارشناسان کمبود مراکز اسقاط جهت اسقاط خودروهای فرسوده موجب کندی در روند اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده شده است که برای برطرف کردن این مشکل علاوه بر صنعتی کردن مراکز اسقاط باید بر تعداد این مراکز افزوده شود تا طرح سرعت بیشتری گیرد، سالاریه در این خصوص می‌گوید: فعلا برنامه‌ای برای گسترش مراکز اسقاط نداریم. به گفته وی افزایش مراکز اسقاط موجب کاهش نظارت بر این مراکز شده، از سوی دیگر امکان بازگشت قطعات فرسوده به بازار نیز افزایش می‌یابد که برای جلوگیری از این امر ستاد فعلا برنامه‌ای برای افزایش مراکز اسقاط ندارد.