اسقاط خودروهای فرسوده

بنابر گفته احمدی، معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، در حال حاضر جاده اسقاط خودروهای فرسوده به شدت سنگلاخی شده و حل مشکلات پیش رو به زمان نیاز دارد.

به گفته وی دو عامل اصلی شدت کندی فرایند اسقاط را دو چندان کرده است. اولا محل مصرف کل گواهی های صادر شده در سال های اخیر داخل کشور بوده است و ثانیا به علت تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولین واردات خودرو هم قطع شده است. این دو مورد پروسه اسقاط خودروهای فرسوده را با مشکل مواجه کرد.

در حال حاضر برگه های اسقاط خودروها در مراکز اسقاط انباشته شده اند و فعالیت این مراکز به حداقل ظرفیت خود رسیده است و این مساله علاوه بر افزایش آلایندگی هوا منجر به افزایش تعداد خودروهای فرسوده در حال تردد در شهرها بخصوص کلانشهرها می شود. 

این در صورتی است که محمد سعیدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی طی جلسه ای در چند روز گذشته اعلام کرد که وسایل نقلیه موتوری که به سن فرسودگی می رسند امکان تردد در کلانشهرها را ندارند.

اسقاط خودروهای فرسوده

با این حساب این وسایل نقلیه فرسوده و اسقاطی به جای اسقاط و جایگزینی به شهرهای کوچکتر وارد می شوند. با توجه به شرایط ضعیف اسقاط در کشور مسئولان به جای بررسی وضعیت و ارائه راه حل عملی و قابل قبول به فکر انتقال این وسایل به شهرهای دیگر هستند. با این عمل نه تنها مشکل خودروهای فرسوده برطرف نخواهد شد بلکه منجر به آلایندگی هوای پاک بسیاری از شهرها نیز می شود. 

در نتیجه تا به حال اقدام عملی از سوی دولت برای اسقاط خودروهای فرسوده انجام نشده و تمام تبصره ها و اصلاحیه ها در پی کاهش سن فرسودگی خودرو ها هستند. این کار شاید راه حل موقتی برای اسقاط خودروهای فرسوده باشد اما راهکار دائمی نیست. با توجه به شرایط حاضر کشور و همچنین افزایش قیمت خودروها و به طبع آن افزایش قیمت خودروهای فرسوده کاهش سن فرسودگی در دراز مدت طبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

امید است مسئولان با دلسوزی فراوان و  توجه کافی و وافی به نتایج دستورات و لوایح راهکارهای عملی و گام های مهمی در این زمینه عرضه نمایند.