تردد خودروهای فرسوده

تردد خودروهای فرسوده در تهران

ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از اول تیر ماه در تهران

معاون عمرانی استاندار تهران گفت ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از اول تیر ماه به طور جدی در پایتخت اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهندس محمودی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که به بررسی برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور اختصاص داشت تاکید کرد: بر اساس مصوبه جدید دولت تردد خودروهای سواری بالای ۲۰ سال و موتورسیکلت‌های بالای ۸ سال در پایتخت از اول تیر ماه سال جاری ممنوع است که قطعا تمام توان مسئولان استان در اجرای این مصوبه خواهد بود.

  امسال ۳۴ روز سالم و ۱۳ روز ناسالم را در پایتخت سپری کردیم

 در ابتدای این جلسه، رستگاری، مدیر مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به وضع هوای استان در سال جاری گفت: به لحاظ آلاینده مونوکسید کربن،‌تهران در سال جاری ۴۵ روز هوای پاک و دو روز سالم، به لحاظ آلاینده ازن ۴۳ روز پاک و ۴ روز سالم، به لحاظ آلاینده دی اکسید نیتروژن ۲۳ روز پاک و ۱۴ روز سالم و به لحاظ آلاینده دی اکسید گوگرد ۴۷ روز پاک داشتیم. وی به آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه تهرانی‌ها امسال به لحاظ این آلاینده ۲۰ روز پاک، ۲۵ روز سالم و ۲ روز ناسالم داشتند اما آمارها نشان می‌دهند این وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده است. از سوی دیگر به لحاظ ذرات آلاینده کمتر از۲،۵ میکرون نیز امسال ۳۴ روز پاک و ۱۳ روز ناسالم داشتیم.

 وی تصریح کرد: بدین ترتیب در مجموع باید گفت: امسال ۳۴ روز سالم و ۱۳ روز ناسالم را در پایتخت سپری کرده‌ایم.

 تردد خودروهای فرسوده از اول تیر ماه در تهران ممنوع

 در ادامه این جلسه دکتر رسول علی اشرفی‌پور، مدیر کل محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به ضرورت جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با موتورسیکلت‌های برقی به بررسی ابعاد برنامه کاهش آلودگی هشت شهر بزرگ کشور که مصوب دولت است اشاره کرد و گفت: بر این اساس نیروی انتظامی موظف است از ابتدای تیرماه سال جاری از تردد خودروهای سواری شخصی با سن بالای ۲۰ سال،‌ وانت با سن بالای ۱۵ سال، تاکسی ۱۰ سال، مینی بوس ۱۰ سال، میدی باس ۱۲ سال، اتوبوس شهری ۸ سال، اتوبوس برون شهری ۱۲ سال، کامیون کشنده ۲۰ سال و موتورسیکلت ۸ سال به بالا جلوگیری کند. وی با اشاره به اینکه خودروهای کلاسیک از موضوع این بند مصوبه مستثنی هستند اظهارامیدواری کرد که نیروی انتظامی این مصوبه را به طور جدی اجرا کرده تا بتوانیم گام اول را در خصوص اجرای مصوبه جدید دولت در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران محکم برداریم.

 سرهنگ جمال بذرافشان، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در این خصوص گفت:‌ جدول تعیین شده جدول خوبی است اما سایر دستگاه‌ها باید وظایف خود را انجام دهند.

 وی با اشاره به اینکه در بحث خروج خودروهای فرسوده عملا کار جدی صورت نگرفته است گفت: اگر قرار باشد پلیس از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری کند و در مقابل شاهد خروج خودروهای فرسوده به میزان مورد انتظار نباشیم قطعا با مشکل مواجه می‌شویم.

 بذرافشان به وضعیت موتورسیکلت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: می‌توانیم با مکانیسم‌هایی از جمله سوزاندن کارت سوخت، موتورسیکلت‌های فرسوده را ملزم کنیم تا نسبت به از رده خارج کردن یا جایگزینی موتورسیکلت خود اقدام کنند.

 وی همچنین از استانداری تهران خواست به تمامی دستگاه‌های دولتی استان ابلاغ کنند که استفاده از اتوبوس‌های بالای ۸ سال سن برای سرویس ممنوع است و اجازه استفاده از آن را ندارند. از سوی دیگر تمامی شهرهای اطراف تهران نیز باید ملزم شوند از فرستادن اتوبوس‌ها برون شهری بیش از ۱۲ سال سن به حریم شهر تهران جدا خودداری کنند.

 مهندس محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران نیز با تایید اظهارات جانشین رییس پلیس راهور تهران گفت: قطعا باید اطلاع رسانی گسترده‌ای در خصوص ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده با جدول جدید در تهران انجام شود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز با ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور هماهنگ کنند تا کارت سوخت دارندگان این دسته از خودروها غیر فعال شود.

 وی با تاکید بر اینکه باید برخورد قاطعی برای اجرای این مصوبه داشته باشیم و از جو سازی‌ها و هیاهوها نهراسیم تاکید کرد: قطعا سلامت و جان مردم پایتخت برای ما باید ارجح تر از هرگونه مسائل دیگر باشد.

 محمودی به جایگزینی خودروهای فرسوده غیر عمومی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد هیچ ضرورتی برای جایگزینی این خودروها وجود ندارد و مالکان خودروها باید بدانند که خودرو طول عمر خاص دارد و پس از پایان طول عمر آن باید یا آن را کنار گذاشت و یا در شهرهای دیگر از آن استفاده کرد.

 اشرفی پور، مدیرکل محیط زیست استان تهران نیز در تایید اظهارات معاون عمرانی استاندار و جانشین رییس پلیس راهور تهران تاکید کرد که تمام امکانات استان آماده کمک به پلیس در این زمینه است و انتظار داریم تا پلیس نیز پکیج مشخصی را در خصوص اجرای این بند مصوبه دولت ارائه کند.

دکتر اشرفی پور مدیر کل محیط زیست استان تهران در ادامه به بند ۲ مصوبه جدید دولت اشاره کرد و گفت: بر این اساس کلیه مراکز معاینه فنی خودروها ملزم شدند آزمون صحت کاتالیست کانورتور و کربن کنیستر را از ابتدای سال جاری برای ارائه برگه معاینه فنی انجام دهند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص باید با رانندگان و تعمیرگاه‌ها و مراکز معاینه فنی متخلف برخورد کند.

 وی ادامه داد: نظارت بر مراکز معاینه فنی توسط اداره کل محیط زیست استان تهران از سال گذشته آغاز شده است و دو مرکز معاینه فنی متخلف نیز در اطراف تهران پلمپ شده است.

 اشرفی‌پور تاکید کرد: برخی شرکت‌های قطعه ساز هم که اخیرا تولید کاتالیست کانورتور را در دستور کار خود قرار داده‌اند که اجرای این بند از مصوبه دولت می‌تواند در موضوع حمایت از تولید ملی برابر نامگذاری رهبر معظم انقلاب بسیار تاثیرگذار باشد.

 احمدی، نماینده ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز در این خصوص گفت: پیشنهاد می‌کنیم قطعات کاتالیست در اختیار مراکز معاینه فنی قرار گیرد تا در صورت خرابی کاتالیست خودروها در بحث تعویض دیگر نیاز به مراجعه خودروها به نمایندگی‌های مختلف نباشد.

 دکتر یوسف رشیدی، نماینده شهرداری تهران نیز در این جلسه با اشاره به بالا بودن حد مجاز آلایندگی خودروها برای دریافت برگه معاینه فنی گفت با این حد مجاز تعیین شده حتی اگر کاتالیست خودروهای جدید از کار افتاده و یا حذف شده باشد نیز نمی‌توان آن را کنترل کرد.

 وی به اظهارات نماینده ایران خودرو در جلسه‌ای اشاره کرد و گفت: در آن جلسه نماینده ایران خودرو در خصوص نصب کنیستر اعلام کردند که با توجه به اینکه این قطعه در داخل خودرو قرار دارد امکان نصب کنیستر برای خودروهای فاقد این وسیله عملا وجود ندارد. که در این خصوص نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد.

 در ادامه این جلسه اشرفی پور، مدیر کل محیط زیست استان تهران به موضوع الزام وزارت کشور به ساماندهی معابر و تسهیل عبور و مرور عابران پیاده و دوچرخه سواران با مشارکت و همکاری شهرداری‌ها بر اساس مصوبه دولت اشاره کرد و گفت: متاسفانه معابری برای تردد دوچرخه سواران وجود ندارد این در حالی است که در بسیاری از معابر پایتخت شرایط ایجاد این خطوط وجود دارد.

 محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران نیز در این خصوص با اشاره به اینکه هم از خطوط ویژه و هم پیاده راه‌ها حمایت می‌کنیم گفت:‌در خصوص خطوط دوچرخه کار خیلی زیادی در تهران انجام نشده این در حالی است که می‌توان در مسیر شرقی – غربی پایتخت این خطوط را ایجاد کرد. از سوی دیگر به تمام شهرهای استان تهران نیز باید ابلاغ شود تا معابر ویژه دوچرخه را ایجاد کنند.

 رشیدی، نماینده شهرداری تهران نیز در این خصوص با اشاره به عزم جدی شهرداری تهران برای توسعه استفاده از دوچرخه و پیاده راه‌های پایتخت گفت: قطعا شهرداری در این خصوص حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد و برنامه‌های گسترده‌ای نیز در سال جاری در این زمینه دارد.

اشرفی پور، مدیر کل محیط زیست استان تهران به بند دیگری از مصوبه هیات دولت در خصوص توزیع سوخت با استاندارد یورو ۴ در تهران اشاره کرد و گفت: بر این اساس وزارت نفت مکلف شده است سوخت مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین را از اول فروردین ماه سال جاری منطبق با استاندارد یورو۴ و از ابتدای فروردین ماه سال آینده منطبق با استاندارد یورو۵ توزیع کند از سوی دیگر سوخت خودروهای دیزلی باید با ماده Addblue تامین شود.

 توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ به صورت محدود از اول خرداد

 کاظمی پور، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی استان تهران در این خصوص با اشاره به اینکه از ۱۲ میلیون لیتر مصرف بنزین روزانه در استان تهران، هشت میلیون لیتر در سطح شهر تهران توزیع می‌شود گفت: اگر بخواهیم توزیع سوخت با استاندارد یورو۴ را در کشور توزیع کنیم تنها می‌توانیم حدود ۳/۵ میلیون لیتر با استاندارد یورو۴ در پایتخت عرضه کنیم که قطعا معطوف کردن تعدادی از جایگاه‌های خاص به عرضه این سوخت مشکلاتی را برای تهرانی‌ها ایجاد می‌کند.

 وی از استانداری تهران خواست ضمن مکاتبه با وزارت نفت تدبیری بیاندیشند تا تمام سوخت توزیعی در تهران با استاندارد یورو۴ عرضه شود و پس از آن سوخت سایر کلان شهرها به این استاندارد برسد.

 کاظمی در عین حال گفت: هم اکنون سوخت با استاندارد یورو۴ در تهران توزیع نمی‌شود و قرار است از اول خردادماه این سوخت آن هم به میزان ۳/۵ میلیون لیتر در روز توزیع شود.

 اشرفی پور، مدیر کل محیط زیست استان تهرن که دبیری کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران را نیز بر عهده دارد در ادامه اظهارات مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی استان تهران گفت: از اظهارات شما قانع نشدم چرا که بر اساس مصوبه دولت از اول فروردین ماه سال جاری باید سوخت خودروها با استاندارد یورو۴ در تهران عرضه می‌شد با این شرایط شما باید بگویید دقیقا چه زمانی سوخت با استاندارد یورو۴ در تمام جایگاه‌های تهران عرضه می‌شود چرا که باید در این زمینه پاسخگوی افکار عمومی باشیم.

 کاظم پور، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی استانتهران نیز در پاسخ به مدیر کل محیط زیست استان تهران نیز گفت: شما سوال را به صورت کتبی مطرح کنید ما هم پاسخ را مکتوب به شما می‌دهیم.

 وی تاکید کرد: اگر روند فعلی ادامه یابد از اول خردادماه تنها می‌توانیم ۳/۵ میلیون لیتر از بنزین مصرفی روزانه در تهران را با استاندارد یورو۴ توزیع کنیم نه بیشتر.

 محمودی، معاون استاندار تهران نیز در ادامه این مبحث خطاب به کاظم پور تاکید کرد: مسئولان وزارت نفت باید در این خصوص پاسخگو بوده و در جلسه بعدی نمایندگان بخش تولید وزارت نفت نیز باید حضور یابند تا موضوع توزیع بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ در تهران به صورت کامل تعیین تکلیف شود.