گرانی بنزین

نوسازی ناوگان جاده ای با گرانی سوخت

اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده با گران کردن هزینه ی سوخت

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه راه حل اصلی نوسازی ناوگان فرسوده کشور ، واقعی کردن قیمت سوخت میباشد ، گفت تا زمانی که قیمت سوخت به صورت طبیعی نشود نوسازی ناوگان نیز به صورت طبیعی قابل انجام دادن نخواهد بود .

داوود کشاورزیان با اشاره کردن به چالش های موجود در میان راه نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده ای و تدابیری که برای ان اندیشه شده است ، گفت تنها منبع پشتیبان نوسازی ناوگان فرسوده ماده ۱۲ قانون ، رفع موانع تولید میباشد که در دسترس وزارت نفت برای سرمایه گزاری در پروژه هایی است که با توجیه صرفه جویی در مصرف سوخت قرار دارد . اما کاهش یافتن میزان قیمت نفت از هر بشکه ای ۱۰۰ دلار به ۴۰ دلار موجب کاهش ارزش ریالی میزان صرفه جویی ان شد .

همچنین وی اظهار داشت که مشکل اصلی ناوگان حمل و نقل جاده ای وجود رکورد و وجود مازاد ظرفیت خودرو حمل و نقل است به صورتی که بعضی از کامیون ها در سطح کشور باری برای جابه جایی ندارد و سالانه بیشتر از ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر بیشتر نمیتوانند فعالیت کنند .

معاون وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه راه حل اصلی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای این است که قیمت سوخت وافعی شود تصریح کرد تا زمانی که قیمت سوخت به صورت واقعی عرضه نشود نوسازی کردن ناوگان حمل و نقل جاده ای به صورت طبیعی امکان پذیر نخواهد بود و در صورتی که قیمت سوخت واقعی شود راننده زمانی برای بدست اوردن بار با صرف ۱۵۰۰کیلومتر و همچنین ۷۰۰ لیتر سوخت به بندر عباس مراجعه میکند تا در صورت برگشت به صورت تضمینی بار داشته باشند وقتی کامیون ها در اصفهان ، تهران ، بندر عباس در نوبت بخوابند ، دیگر کسی جرات سرمایه گزاری را ندارد .

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره کردن به اعمال کردن محدودیت برای ناوگان پس از عملیاتی شدن قرار دادی که میان سازمان راهداری و حمله و نقل جاده و وزارت نفت منعقد شده گفت در صورت عملیتاتی شدن این قرارداد که مدت زیادی نیز از آن میگذرد محدودیت های زیادی برای ناوگان نوسازی فرسوده از جمله جلوگیری از فعالیت ناوگان سنین بالا خواهد بود اما به دلیل اینکه قراداد به صورت جدی با وزارت نفت عملیاتی نشده است و در مسیرهای حقوقی وزارت نفت قرار دارد این کار همچنان اغاز نشده باقی میماند .

اقای کشاورزیان در ادامه قضایا گفت به غیر از کامییون هایی که از کار افتاده است تمامی مدل هایی که پلاک شده اند در حال بدون محدودیت و مانع در حال فعالیت میباشند و هریک از آنها بین ۶۰ تا ۷ میلیون خرید و فروش میشوند و همچنین خرید ناوگان ۵۰۰ میلیون تومانی با اقساط ماهانه میانگین ۹ میلیون تومان تاثیری بر روی درآمد آنها ندارد.

وی همچنین در ادامه گفت تصور میکنم که تا زمانی که قیمت سوخت طبیعی نشده باشد نوسازی ناوگان به صورت طبیعی صورت نخواهد گرفت و اگر بخواهیم نوسازی ناوگان را به صورت سزارین انجام دهیم نیاز به منبع مالی داریم و در صورت نبود منبع مالی نوسازی ناوگان به صورت ناقص انجام خواهد شد .

معاون وزیر و شهرسازی با اشاره کردن به اینکه ناوگان نو چقدر بر روی ترانزیت کالا ها تاثیر دارد به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت کشورهایی مانند ترکیه که موفق به نوسازی ناوگان فرسوده خود شده اند توانسته از نظر حمل و نقل جای بسیاری از کشور ها را مانند المان و بلغارستان را بگیرند و همچنین به دنبال نفوذ و تصاحب جایگاه حمل و نقلی انها در مناطق مختلف هستند .