ابطال کارت سوخت فرسوده

ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده

آغاز بررسی های اولیه برای ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده غیرفعال

سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از آغاز بررسی‌های اولیه برای ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده غیرفعال خبر داد و گفت: بررسی‌های اولیه برای ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده به ویژه وانت‌بارها را آغاز کرده‌ایم.

مجید کرمی در میزگرد ایسنا که با عنوان «خودروهای فرسوده» برگزار شد،
درباره رکود در نوسازی ناوگان، گفت: اسقاط خودرو جزو تکالیف ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور است و هدف از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بدون جایگزین است.

وی افزود: سال ۸۵ اسقاط خودرو تحت مدیریت مراکز اسقاط و زیر نظر خودروسازان انجام می‌شد و ایران خودرو و سایپا از طریق نمایندگی‌های خود اقدام به اسقاط خودروهای فرسوده می‌کردند اما علی‌رغم اینکه این طرح با سرعت زیادی انجام می‌شد دارای اشکالاتی نیز بود.

سرپرست معاونت نوسازی حمل و نقل و ستاد سوخت کشور ادامه داد: با توجه به اینکه اسقاط خودرو باید به موازات ابطال اسناد آن صورت گیرد، این کار از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به طوری که با این کار باید با حضور نماینده پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شود که متاسفانه در آن زمان خودروسازان نتوانستند این تکلیف را به درستی انجام دهند و موارد و شکایت‌هایی باعث شد این تکلیف بر عهده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گذاشته شود.

کرمی گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط و مشکلاتی که خودروسازان در تولید خودرو دارند، برای تشویق مالکان جهت اسقاط خودروهای خود به دنبال تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری هستیم که مالکان با استفاده از این تسهیلات بتوانند خودروهای فرسوده خود را نوسازی کرده و در طرح‌های خروج خودروهای فرسوده مشارکت داشته باشند.

عدم مشارکت خودروسازان، طرح خروج خودروهای فرسوده را با رکود مواجه کرده است

وی با بیان اینکه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور همواره در صدد هماهنگی بین بانک‌ها، خودروسازان و متقاضیان برای خروج خودروهای فرسوده بوده است، افزود: عدم مشارکت خودروسازها، طرح خروج خودروهای فرسوده را با رکود مواجه کرده است.

 

سرپرست معاونت نوسازی حمل و نقل و ستاد سوخت کشور در ادامه اظهار کرد: از مهرماه ۸۶ که طرح جایگزینی خودروهای فرسوده آغاز شد، با استقبال متقاضیان مواجه بود و در همان سال حدود ۱۶۰ هزار مالک خودرو فرسوده متقاضی ثبت‌نام برای طرح جایگزینی شدند که از این تعداد حدود ۱۲۵ هزار نفر خودروهای جایگزین را تحویل گرفته‌اند.

 

کرمی ادامه داد: اتفاقی که در سال ۸۶ برای خروج خودروهای فرسوده رخ داد، با اعطای تسهیلات ۱۲ درصدی بود که هفت درصد آن را مالک خودرو و پنج درصد را دولت پرداخت می‌کرد که این امر باعث استقبال بالای مالکان خودروهای فرسوده برای طرح جایگزینی شد.

 

به گفته وی، از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۱۷۷ هزار و ۸۲۲ دستگاه از محصولات گروه خودروسازی شرکت سایپا و ۲۵۷ هزار دستگاه از محصولات شرکت ایران خودرو، ۶۵۲۲ دستگاه از محصولات شرکت بهمن و ۳۰ هزار و ۶۲۰ دستگاه خودرو نیز از شرکت زامیاد در طرح‌های ستاد تحویل مردم شده و تاکنون یک میلیون و ۱۵۷ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده است.

سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکید بر اینکه جامعه هدف ستاد، خودروهایی با سن فرسودگی بالا هستند، گفت: در حال حاضر تعداد خودروهای سواری که به سن فرسودگی بالای ۲۵ سال رسیده‌اند، حدود ۳۰۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه است. همچنین ۴۹۱ هزار دستگاه وانت، ۶۱ هزار تاکسی، ۶۶ هزار مینی‌بوس، ۲۱۱ هزار کامیون و ۱۵۹ هزار اتوبوس درون شهری و برون شهری فرسوده نیز در کشور وجود دارند که بدین ترتیب تعداد خودروهای فرسوده کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه است

پیشنهاد کاهش سن فرسودگی خودروهای سواری از ۲۵ به ۲۰ سال

کرمی تصریح کرد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به دنبال کاهش سن فرسودگی خودروهای سواری است و اخیرا در پیش‌نویسی که به دولت ارائه داده کاهش سن فرسودگی خودروهای سواری از ۲۵ به ۲۰ سال پیشنهاد شده است که در صورت تصویب، آثار بسیار خوبی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه با این اتفاق، صرفه‌جویی بسیار زیادی در مصرف بی‌رویه سوخت خودروهای فرسوده خواهیم داشت، به اشتغالزایی مراکز اسقاط خودرو اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ۳۵۰۰ نفر پرسنل در بخش‌های مختلف مراکز اسقاط فعالیت دارند، چنانچه بتوانیم این مراکز را به طور دائم فعال کنیم، به بخش اشتغالزایی کشور نیز کمک می‌شود.

 

سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور ادامه داد: در حال حاضر ایران خودرو دارای مشکلاتی در امر تولید است، در طرح‌های جایگزینی و سایر طرح‌ها، محصولات شرکت مدیران خودرو، زامیاد، بهمن و سایپا در دستور کار ستاد قرار دارد.

 

کرمی اظهار کرد: در حال حاضر مشکلاتی که برای نوسازی خودروهای فرسوده وجود دارد، ظرفیت پایین تولید خودروسازان کشور، کمبود منابع مالی و محدودیت در کاهش تعرفه گمرکی در واردات خودروهای سنگین است.

وی خاطرنشان کرد: ضرر و زیانی که خودروهای سنگین، باری و مسافری در جاده‌ها به کشور تحمیل می‌کنند، بیشتر از زیان‌های خودروهای درون شهری است؛ چرا که مصرف بی‌رویه سوخت در این خودروها بسیار بالاست. از سوی دیگر کمبود منابع مالی و تحریم‌ها که باعث افزایش قیمت خودرو و مشکلات واردات آن ، معضلی برای نوسازی این خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور شده است.

سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشوردر پاسخ به اینکه معضل خودروهای فرسوده را با توجه به افزایش سالانه آن، چگونه حل خواهید کرد؟ گفت: در بحث اسقاط، ظرفیت ۱۲۷ مرکز ناکافی است، اما ساز و کاری را طراحی کردیم که بر اساس آن در حوزه اسقاط و بازیافت نیازسنجی شود تا طبق آماری که استان‌ها اعلام می‌کنند، بتوانیم اسقاط خودروها را انجام دهیم.

کرمی در ادامه از صدور مجوز برای حدود ۷۵ مرکز اسقاط جدید خبر داد و گفت: این مراکز در حال ارزیابی کارشناسی هستند و پس از اتمام ارزیابی‌ها، به صورت قوی و تخصصی اسقاط خودرو را آغاز خواهند کرد.

وی اظهار کرد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در بخش جایگزینی خودروهای شخصی تکلیفی ندارد و هر اقدامی که تاکنون در این حوزه صورت گرفته، در راستای ایجاد انگیزه و تشویق مالکان برای خروج خودروهای فرسوده بوده، اما تکلیفی که بر عهده ستاد است، نوسازی و اسقاط خودروهای حمل و نقل عمومی بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور یادآور شد: در حال حاضر ۲۰ هزار فقره تسهیلات هفت تا ۱۰ میلیون تومانی با همکاری بانک‌های عامل در اختیار ستاد است که شامل طرح‌های جایگزینی وانت به وانت، سواری به سواری، وانت به سواری و سواری به وانت می‌شود.

 

کرمی درباره اینکه پیش از این مدیران ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت بارها اعلام کرده بودند در صورت عدم مشارکت خودروسازان داخلی، خودروی وارداتی را جایگزین خواهند کرد، اظهار کرد: ورود خودروهای وارداتی بر اساس سیاست‌های خاص کشور انجام می‌شود و با توجه به تعداد کارگران و پرسنلی که در خودروسازی‌های داخلی مشغول فعالیتند، باید نسبت با این موضوع با حساسیت و احتیاط بیشتری برخورد کرد.

 

وی با بیان اینکه ستاد، اسقاط خودروهای فرسوده را با هدف کاهش مصرف سوخت و ایجاد امنیت جاده‌ای انجام می‌دهد، گفت: در تلاشیم از خودروهای روز داخلی و اروپایی با هدف کاهش مصرف سوخت استفاده کنیم و چنانچه مالکان با تسهیلاتی که ارائه می‌شود در این طرح‌ها مشارکت داشته باشند، به آنها وام‌های ارزان قیمت خواهیم داد.

 

آغاز بررسی های اولیه جهت ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده غیرفعال

 

سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه از آغاز بررسی های اولیه جهت ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده غیرفعال خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های ستاد برای کاهش مصرف سوخت و همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ابطال کارت سوخت این خودروها به ویژه وانت بارهاست که این طرح آغاز شده و وانت‌هایی که بلااستفاده هستند و تنها کارت سوخت آنها مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد در اولویت ابطال این کارت‌ها هستند.

 

کرمی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از مصرف بی‌رویه سوخت در کشورعنوان کرد و گفت: در دولت جدید به دنبال افزایش میزان کمک بلاعوض دولت جهت اسقاط بیشتر و رونق طرح‌های خروج خودروهای فرسوده هستیم تا بتوانیم این طرح‌ها را اجرا کنیم ، هر چند که در بحث اسقاط از لحاظ مالی هیچ مشکلی نداریم. اما ایجاد انگیزه برای اسقاط، سخت‌ترین بخش کار ستاد سوخت است.

کرمی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در ذهن مالکان، خودروسازان و جامعه نهادینه شود، گفت: بر اساس مصوبه‌ای که از قبل وجود داشته، سالانه باید ۳۰ درصد از تولیدات خودروسازان اسقاط شود. این در حالیست که با توجه به افزایش تعداد خودروهای فرسوده ، باید این رقم را به ۵۰ درصد افزایش دهیم.

وی همچنین اظهار کرد:با توجه به افزایش قیمت خودرو نسبت به سنوات گذشته، پیشنهاد افزایش گواهی اسقاط خودرو را تا سقف ۷۰ درصد میزان فعلی پیشنهاد عنوان کرده‌ایم که منتظر ابلاغ برای اجرای آن هستیم و چنانچه این پیشنهاد مصوب شود، برای مطابقت قیمت خودرو و آهن قراضه و لاشه، بابت اسقاط خودرو ۲٫۵ میلیون تومان به مالکان پرداخت خواهد شد.

به گفته کرمی، موضوع خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت‌ها نیز در دست پیگیری ستاد است و مصوبات خوبی برای آن تدوین شده که یکی از این مصوبات، کاهش حداقلی تعرفه گمرکی است.

ورود ام وی ام ۵۳۰ به ناوگان تاکسیرانی به زودی

سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از ورود تیبا و ام وی ام ۵۳۰ به ناوگان تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این دو خودرو قابل ارائه به حمل و نقل عمومی است، در حال رایزنی با شورای عالی ترافیک کشور هستیم و پس از تایید این شورا، این دو خودرو را وارد چرخه حمل و نقل عمومی به عنوان تاکسی خواهیم کرد.

وی از اعطای ۲۰ میلیون فقره وام ۱۵ درصد برای جایگزینی خودروی ام وی ام ۵۳۰ در ناوگان تاکسیرانی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به قیمت بالای این خودرو، استقبال چندانی برای جایگزینی آن نشود، اما با توجه به اینکه این خودرو دوگانه‌سوز است، ۱۰ هزار قرارداد برای آن منعقد شده و چنانچه سازمان استاندارد نیز تایید کند، به عنوان خودروی تاکسی برون و درون شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کرمی گفت: بر اساس قول‌های مساعدی که در این زمینه به ستاد داده‌اند، تا یک ماه آینده مقدمات ورود این خودرو به تاکسیرانی نهایی می‌شود.

سرپرست معاونت نوسازی حمل و نقل و ستاد سوخت کشور همچنین از اعطای تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی با نرخ بهره ۱۵ درصد سود بانکی برای نوسازی مینی‌بوس‌ها خبر داد و گفت: با توجه به فرسودگی مینی‌بوس‌های درون شهری تهران، به دنبال ارائه تسهیلات مناسب برای جایگزینی این خودروها هستیم.