اسقاط موتور سیکلت فرسوده

خبری بسیار خوب برای ساکنین کلانشهرها؛ با تصمیم دولت برای خروج موتورسیکلت‌های فرسوده از چرخه حمل‌و‌نقل، واردکنندگان خودرو در آینده می‌توانند به‌جای اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده‌، دو دستگاه موتورسیکلت فرسوده را اسقاط و با ارائه گواهی آن اقدام به واردات کنند. اقدامی قابل تقدیر از سوی دولت که با هدف سرعت بخشیدن به حل مشکل آلودگی هوا با خروج متهمان اصلی یعنی موتورسیکلت‌های فرسوده از چرخه حمل‌ونقل صورت می‌گیرد.

موتورسیکلت‌ های فرسوده

موتورسیکلت‌های فرسوده با اینکه سال‌هاست به‌عنوان متهمان اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها معرفی می‌شوند اما هیچ‌گاه تصمیم جدی و قابل تاملی برای خروجشان از چرخه حمل‌و‌نقل گرفته نشده بود. فرسوده‌های دودزایی که سرانجام دولت برای خروجشان آستین بالا زده و قرار است راه خروج از شهرها را پیش گیرند.

اگرچه دولتی‌ها تا‌کنون طرح و برنامه‌ای برای خروج یا جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با نمونه‌های انژکتوری و کم‌آلاینده نداشته‌اند و هیچ محدودیتی برای تردد این مرکب‌های آلاینده در شهرهای بزرگ اعمال نشده است، اما خبرها حکایت از عزم دولت برای امکان جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در طرح اسقاط خودروهای فرسوده به‌ازای واردات خودروهای خارجی دارد.

آن‌گونه که جلیل مجاهد، رئیس انجمن تولید‌کنندگان موتورسیکلت به «دنیای خودرو» می‌گوید: دولت تا‌کنون طرحی برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با نمونه‌های انژکتوری تولید داخل ندارد و تسهیلاتی نیز برای دارندگان این موتورسیکلت‌ها در نظر گرفته نشده است.

اما محمد‌باقر نوبخت سخنگوی دولت،چندی پیش از عزم دولت برای خروج ۵۰هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده و دودزا از چرخه حمل‌و‌نقل خبر داده بود.

خبری که حال رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در خصوص نحوه اجرای آن می‌گوید: پیش از این هر خودروی خارجی برای ورود به کشور بسته به میزان سوخت مصرفی در هر یک‌صد کیلومتر نیاز به اسقاط تعدادی خودروی فرسوده داشت که قرار است با تصمیم دولت دست وارد‌کنندگان خودرو برای انتخاب بین یک دستگاه خودروی فرسوده یا دو دستگاه موتورسیکلت فرسوده باز گذاشته شود.

با این تصمیم اگرچه دولت تسهیلاتی به دارندگان موتورسیکلت‌های فرسوده برای جایگزینی آن با نمونه صفر کیلومتر پرداخت نمی‌کند، اما این امکان فراهم می‌شود که به‌جای خودروی فرسوده،موتورسیکلت فرسوده، اسقاط و گواهی آن برای واردات خودرو ارائه شود.

بر اساس مصوبه هیات دولت برای واردات خودروهایی با مصرف کمتر از ۵لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر نیازی به اسقاط خودروی فرسوده نیست، اما به‌ازای مصرف ۵تا ۶لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر باید ۲ خودرو یا ۴موتورسیکلت از رده خارج شوند. برای خودروهایی که بین ۶تا ۷لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر مصرف دارند نیز باید ۴خودرو یا ۸موتورسیکلت اسقاط شوند و به همین منوال برای خودروهایی با مصرف ۸لیتر به بالا یا باید ۸خودرو اسقاط شوند یا ۱۶موتورسیکلت فرسوده راهی مراکز اسقاط شوند.

جلیل مجاهد تعداد موتورسیکلت‌های فرسوده موجود در کشور را ۸میلیون‌دستگاه اعلام کرد که از این تعداد حدود سه‌میلیون دستگاه در تهران تردد می‌کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با تاکید بر اینکه در صورت اجرای این طرح بخش عمده‌ای از موتورهای فرسوده از رده خارج خواهند شد، گفت: از این اقدام می‌توان به‌عنوان اهرم حمایتی از تولید‌کنندگان داخلی موتورسیکلت نیز نام برد.

به موازات طرح اخیر مجلس مبنی بر افزایش نرخ بنزین، طرح دیگری با عنوان قطع سهمیه خودروها و موتورسیکلت های فرسوده مطرح شد. بنابراین طرح موتورسیکلت هایی که از عمر آن ها بیش از ۱۰ سال می گذرد و همچنین خودروهای سواری که بالای ۲۵ سال عمر دارند مشمول این طرح شده و این دست از وسایل نقلیه می بایست از بنزین آزاد استفاده کنند.

مالکان موتور سیکلت های فرسوده می توانند جهت ثبت نام موتور سیکلت فرسوده خود به سامانه ثبت نام زیر مراجعه نمایند.
ثبت نام موتور سیکلت فرسوده

در شرایطی که کشور از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی به سر نمی برد و بسیاری از دارندگان موتورهای فرسوده از دهک های پایین درآمدی به شمار می روند، طرح مذکور فقط آن ها را بیشتر تحت فشار گذاشته و نه تنها باری از دوش آن ها برنمی دارد بلکه آن ها را متحمل پرداخت های بیشتر نیز می کند.

دولت بدین منظور طرحی را برای حمایت از افراد کم درآمد با عنوان طرح معیشت خانوار استفاده کرد که بنابراین طرح خانوارهای کم درآمد از طرف دولت یارانه معیشتی دریافت می کنند که قرار است هر ماه به حساب این افراد واریز شود اما سوال اینجاست آیا این مقدار می تواند باری از دوش خانوارها بردارد؟؟