خودروهای اسقاطی

اقساطی‌هایی ‌که ‌زود اسقاطی ‌می‌شوند

تبدیل خودروهای اسقاطی به خودروها نو

بحث تبدیل کردن تاکسی‌های کهنه یا به قول معروف اسقاطی وکلنگی به تاکسی نو، ابتدا هر‌چند ساده به‌نظر می‌رسید.
اما در عمل دچار چنان آشفتگی شد که دودش در‌آمد، دودی که تنها به چشم رانندگان و مسافران آن می‌رود. به‌راستی ایراد کار کجاست؟ مگر نه این‌که تاکسیرانان با اجبار باید تن به این کار بدهند و گاهی حسرت همان پیکان‌های کلنگی را بخورند؟ برخی از تاکسی‌داران از این‌که، هم باید پول بدهند و هم مدت زیادی در نوبت دریافت بمانند، اظهار نارضایتی
می‌کنند.

آن زمان که بحث اسقاطی شدن تاکسی‌های فرسوده مطرح شد تا در قبال آن تاکسیرانان خودروی نو تحویل بگیرند، خیلی‌ها از این طرح استقبال کردند، اما اجرای آن‌هم مثل بسیاری از طرح‌های دیگر در عمل دچار مشکل شد تا در این میان هم‌ تاکسیرانان ضرر کنند و ‌هم مردمی که در خیابان‌ها در انتظار تاکسی برای رسیدن به مقصد به‌سر می‌برند.

متاسفانه مشکلات رانندگان تاکسی برای دریافت تاکسی‌های نو تمامی ندارد و هر روز باید مرثیه نویی برای آن‌ها سرود که آخر کجای کار ایراد دارد که یک‌راننده تاکسی باید سر موعد خودروی ‌قدیمی‌‌اش را برای دریافت تاکسی نو تحویل بدهد، در‌حالی که باید هزار‌‌ویک وثیقه و ضامن هم بیاورد و تمام مدارکش بی‌عیب‌و‌نقص باشد، نو‌بت به ‌تحویل که می‌رسد، نمی‌تواند آن را در موعد تعیین‌شده از سوی سازمان یا شرکت یا کارخانه اهدا‌کننده تاکسی تحویل بگیرد.

به‌راستی چه کسی جوابگوی ضرر‌وزیان ماه‌ها انتظار رانندگان را برای دریافت تاکسی نو است. آن‌ها که تاکسی تنها ممر درآمدشان است و اگر یک‌روز سر‌کار نروند، در تنگنا می‌افتند، چه‌طور ماه‌ها در‌حالی‌که تاکسی فرسوده خود را تحویل داده، ولی هنوز تاکسی نو دریافت نکرده‌اند، ‌زندگی‌شان می‌گذرد؟ پاسخگوی ضرر‌و‌زیان این زحمتکشان چه کسی است؟ برای دریافت پاسخ بسیاری از این سوالات سراغ مهندس تیموری، مدیر‌عامل سازمان نظارت برتاکسیرانی رفتیم تا شاید حداقل خود ما توجیه شویم.

بحث نوسازی تاکسی‌های فرسوده، بحث ساده‌ای است که بی‌جهت پیچیده شده است، اما آقای تیموری بی‌تعارف بگوییم که الان این معضل، رانندگان و مسافران را آزار می‌دهد.

قبول دارم، اما باید به این نکته اشاره کنم که سازمان تاکسیرانی در مدت‌‌زمان کوتاهی، اقدام به خرید تاکسی از کارخانه و ثبت‌نام تاکسی‌های فرسوده و سپس اهدای تاکسی نو به رانندگان می‌کرد که چنین مشکلاتی نبود. الان مشکلات این‌چنینی وجود دارد، در‌حالی‌که سازمان تاکسیرانی نقشی در تحویل ماشین نو به تاکسیرانان ندارد.

قبول دارید که نوسازی تاکسی‌های فرسوده کُند پیش می‌رود؟

بله، متاسفانه واگذاری تاکسی‌های فرسوده با مشکلات بسیاری مواجه بوده و بسیار کُند پیش می‌رود. در واقع ما از برنامه‌های خود عقب هستیم و الان که با شما صحبت می‌کنم ۵۰۰‌راننده، تاکسی فرسوده خود را تحویل داده و هم‌چنان در انتظار دریافت تاکسی نو هستند.

یعنی عملاً بیکار هستند‌؟

بله، بیکار هستند. امیدواریم تا اوایل مهرماه خودروی‌شان را تحویل بگیرند. البته ما برای رانندگان وام ۵۰۰‌هزارتومانی در‌نظر گرفتیم تا این مرحله را طی کنند، اما مسئولان هم باید  در تحویل تاکسی عجله کنند.

و مسافران هم منتظر در خیابان‌ها‌!

طبیعی است، همان اندازه که تاکسی‌های فرسوده اسقاط می‌شوند و زمان زیادی برای تحویل آن طول می‌کشد، مسافران بیشتری در خیابان‌ها معطل می‌مانند، اما امیدواریم مسئولان ذی‌ربط ترتیبی اتخاذ کنند تا هر‌چه زودتر این رانندگان خودروی نوی‌شان را تحویل بگیرند.

این مسئولان ذی‌ربط چه کسانی هستند‌؟

این کار با همکاری ستاد مدیریت سوخت و بانک‌ها جهت اهدای تسهیلات انجام می‌شود. درحال‌حاضر  سایتی  که تاکسیرانان باید به آن مراجعه کنند و برای تحویل خودروی نو ثبت‌نام کنند، مسدود است. آن‌هایی  هم که ثبت‌نام کردند، هنوز ماشین‌شان را تحویل نگرفتند. این در حالی است که برخی هم در نوبت هستند.

سری جدیدی تاکسی‌های فرسوده هم در راه است!

بله، به‌قول معروف سری جدید تاکسی‌هایی که به جمع فرسوده‌ها اضافه می‌شوند، در راهند، ولی تمام تلاش ما این است که بتوانیم مسئولان را مجاب کنیم تا به این واگذاری سرعت بدهیم.

پس با این روند کُندی که در تحویل تاکسی‌های نو وجود دارد، پس ما زمانی نخواهیم داشت که تهران روزی بدون تاکسی فرسوده باشد.

با این کُندی روند نوسازی، شاید همین‌طور باشد که می‌گویید. پس این نوسازی برای چیست؟

این در‌حالی است که سال‌هاست می‌گوییم این ماشین‌ها  قابلیت تاکسی شدن ندارد، اما هنوز داریم همان‌ها را به مردم تحویل می‌دهیم. قبول دارید ما اصلا تاکسی استاندارد در تهران نداریم؟

خیر، الان تعداد محدودی تاکسی در تهران وجود دارد که استاندارد هستند.

آن چند تا مگر چند‌مسافر را جابه‌جا می‌کنند؟

درست‌ است، ما تاکسی استاندارد نداریم و در‌واقع همان ماشینی که به مردم تحویل می‌دهیم، رنگش را عوض می‌کنیم، می‌شود تاکسی.

شما می‌دانید اکثر تاکسیرانان از ماشینی که تحویل می‌گیرند راضی نیستند، مثلا همین ماشین سمند. راننده هنوز قسطش تمام نشده ماشینش اسقاطی می‌شود؟

بله، تاکسی پراید کوچک است، سمند هم اتاقش سنگین است و پس از مدتی از حالت اولیه خارج می‌شود.

و البته خرجش هم بالاست.

بله، خرجش هم بالاست  و اگر خدای ناکرده تصادفی پیش بیاید، خرج زیادی بر روی دست راننده می‌گذارد.

طبق آمار  الان چند‌تاکسی در نوبت تحویل هستند؟

از ‌‌سال گذشته تا الان ۳۰۳۵‌‌تاکسی فرسوده را به یکی از بانک‌ها معرفی کردیم که از این جمع ۱۶۱۴‌نفر از ابتدای امسال ثبت‌نام کردند، ۱۱۲۶‌راننده تاکسی هم ماشین‌شان را اسقاط کردند، ولی هنوز  تاکسی نو تحویل نگرفتند. از ابتدای سال تا الان هم ۱۹۹۵‌تاکسی نو تحویل گرفتیم که خیلی پایین‌تر از آن آماری است که باید تحویل می‌گرفتیم.

به نظربرخی  شاید چون سازمان تاکسیرانی  از پس کار برنمی‌‌آمد، مسئولیت نوسازی را به شما نداده‌اند؟

چنین نیست. ما در یک مرحله اقدام به این‌کار کردیم و مشکلی نداشتیم. آقایان خیلی انحصاری عمل می‌کنند و دوست ‌دارند همه کارها دست خودشان باشد. به تاکسیرانی این مسئولیت را بدهند، بعد از ما بیلان کاری بخواهند. اگر نتوانستیم، آن وقت از ما ایراد بگیرند.

این‌که آن‌ها نمی‌توانند کارشان را به‌درستی انجام دهند، قرار نیست ما پاسخگو باشیم.
الان چند‌تاکسی از برنامه سال قبل عقب هستیم؟

۱۵۰۰‌تاکسی از برنامه سال قبل عقب هستیم و حداقل در آینده نزدیک ۹‌هزار تاکسی دیگر در برنامه نوسازی داریم‌.

سازمان تاکسیرانی در این زمینه چه کارهایی کرده تا مشکلات رانندگان و مسافران کمتر شود؟

باور کنید در دیدارهای مردمی که به‌طور هفتگی برگزار می‌شود، بیشتر مراجعه‌کنندگان به‌خاطر تعلل در  دریافت ماشین نوی خود، نزد ما می‌آیند.

آن‌ها غیر از ما کسی را نمی‌شناسند. به چه  کسی درد‌دل‌شان را بگویند؟

باور کنید شرمنده می‌شویم. بارها از مسئولان ذی‌ربط خواسته‌ایم کمی در کارشان عجله کنند تا این عزیزان شرمنده خانواده‌شان نشوند، ولی می‌گویند ما پیگیر کار هستیم، شما موضوع را رسانه‌ای نکنید. خیلی سخت است یک راننده تاکسی ماشینش را که تنها ممر درآمدش است را بدهد و چند ماه بیکار بماند. مثل این می‌ماند که یک‌کارمند ۶ماه حقوق نگیرد. این در حالی است که آن کارمند اگر ۶‌ماه حقوق نگیرد، بعداً به‌صورت یک‌جا حقوقش را می‌دهند، ولی راننده زحمتکش تاکسی از این مزایا هم بی‌بهره است.