جریمه خودروی فرسوده

جریمه سنگین برای تردد خودروهای فرسوده

خودروهای فرسوده جریمه های سنگین می شوند

معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست  اعلام کرد: یکی دیگر از مباحثی که در مصوبه دولت مورد تاکید قرار گرفته است محدودیت برای تردد خودروهای فرسوده با در نظر گرفتن جریمه است که این موضوع نیز باید ظرف ۲ هفته پس از ابلاغ انجام شود و خودروهای فرسوده از این پس در صورت تردد در بزرگراه‌ها و خیابان‌های کلان‌شهرها و شهرهای مختلف جریمه می‌شوند.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی، دادگستری و وزارت کشور مسئول اجرای طرح جریمه کردن خودروهای فرسوده در صورت تردد در خیابان‌ها هستند. از سوی دیگر صدور بیمه‌نامه شخص ثالث براساس این مصوبه منوط به مفاصا حساب تخلفات رانندگی شده است، همچنین افتتاح طرح سیم‌فا پس از ابلاغ باید انجام شود.

متصدی ادامه داد: تولید و شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهر ۹۵ ممنوع شده است که در این مصوبه نیز به آن اشاره شده و کمیته ملی کاهش آلودگی هوا بر آن تاکید دارد. بر همین اساس دستگاه‌های دولتی از خرید موتورسیکلت‌های کاربراتوری منع شده‌اند و استفاده از این موتورها در اورژانس و آتش‌نشانی برای دستگاه دولتی ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از این مصوبه به موضوع سوخت اشاره دارد، گفت: حذف سهمیه سوخت کامیون‌های فرسوده از بندهای مصوبه کاهش آلودگیی هوا در کلان شهرها است که باید وزارت نفت نسبت به عملیاتی شدن آن اقدام کند، جایگزینی خودروهای فرسوده نیز در این طرح مورد تاکید قرار گرفته است و در صورتی که شخصی خودرویی مانند ون، وانت و یا سواری وارد کند اگر مصرف سوخت آن کمتر از ۶ لیتر باشد باید یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کند، اگر مصرف سوخت آن بین ۶ تا ۱۰ لیتر باشد باید ۴ دستگاه و اگر بیشتر از ۱۰ لیتر باشد باید ۶ دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کند که این موضوع حتی برای تولید کنندگان داخلی نیز تاکید شده است. اگر هرکدام از خودروهای ون، سواری یا وانت تولید داخل نیز بیش از ۱۰ لیتر مصرف سوخت داشته باشند باید ۲ دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کنند، اگر خودروی فرسوده‌ای که براساس این طرح از رده خارج می‌شود پلاک کلان شهرها را داشته باشد از تعداد خودروهایی که باید از رده خارج شود یک دستگاه کم می‌شود.این مصوبه تا پایان شهریور ۹۶ اعتبار دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: توسعه حمل و نقل مترو نیز یکی دیگر از بندهای برش یکساله کاهش آلودگی هوای کلان شهرهاست که در این بند ۳ سازمان مدیریت برنامه ریزی، وزارت کشور و وزارت نفت اعلام شده است که طرح فاینانس واگن‌های مترو را ظرف ۳ ماه مدیریت و هماهنگ کنند تا در شورای اقتصاد طرح و مصوبات لازم دریافت کنند.

متصدی افزود: بحث دیگر مربوط به تاکسی‌های غیرفعالی است که در کلان شهرها وجود دارد چرا که برخی افراد در قالب تاکسی اقدام به دریافت آن می‌کنند در صورتی که شاید تنها به ۳ نفر سرویس‌دهی داشته باشند در این زمینه وزارت کشور و پلیس راه وظیفه دارند ظرف ۲ ماه این موارد را شناسایی کنند تا اقدامات لازم را برای جایگزینی آنها انجام دهند. همچنین جایگزینی این تاکسی‌ها از طریق تاکسی‌های هیبریدی و برقی نیز باید در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

وی افزود: خاموش کردن خودروها و عدم کارکرد درجای آنها در این مصوبه دیده شده است و پلیس راهور ناجا باید برای کنترل این موارد اقدام کند و از روشن گذاشتن خودروها به صورت درجا جلوگیری به عمل آورد.