خودرو فرسوده سرمایه ملی

خودروهای فرسوده و از دست رفتن سرمایه‌های ملی

طی سال‌های گذشته تخصیص نیافتن بموقع و کافی اعتبارات برای اجرای طرح جایگزینی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده موجب کندی و توقف اجرای این طرح، تشدید آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها و افزایش بیماری‌ها و مرگ‌ومیر شهروندان شده است.
درصورتی که بودجه لازم برای اجرای این طرح تأمین می‌شد تا‌کنون با صرفه‌جویی مصرف سوخت و آلایندگی خودروها، چندین برابر این هزینه برگشت شده بود. این طرح در حالی ناکام مانده که خودروهای پرمصرف با آلودگی بالا همچنان در حال تردد هستند.
بررسی کم و کیف تخصیص اعتبار، ارائه خودروهای جایگزین، نحوه ثبت نام متقاضیان و میزان و چگونگی پرداخت تسهیلات جایگزینی یا اسقاط خودروهای فرسوده در کنار ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی عمده‌ترین عوامل شکست طرحی بوده که به هنگام تصویب از آن به‌عنوان طرح ملی یاد شد.

باید تکلیف اجرای این طرح روشن و از هدررفتن منافع ملی جلوگیری شود. از سوی دیگر رشد چندین‌برابری قیمت خودرو در سال‌های اخیر موجب شده تا تسهیلات ناکافی پرداختی به مالکان این خودروها به‌عنوان مانع دیگری برای اجرای این طرح باشد. باید مبلغ تسهیلات بلاعوض اسقاط خودروها حداقل دوبرابر ارزش واقعی این خودروها باشد تا انگیزه کافی برای اجرای این طرح فراهم شود.

از سوی دیگر باید فرهنگ مردم در استفاده از خودروهای فرسوده تغییر کند. اکنون دربسیاری از کشورها با رسیدن سن خودروهای سواری به ۸ تا ۹ سال مالکان این خودروها به‌دلیل افزایش هزینه‌های بیمه، مالیات، پارکینگ و غیره تلاش می‌کنند تا هرچه سریع‌تر اینگونه خودروها را جایگزین کنند. باید شرایطی فراهم شود که علاوه بر برخورد پلیس و ندادن گواهی معاینه فنی به‌خودروهای فرسوده، هزینه‌های بیشتری نیز به مالکان این خودروها تحمیل شود. باید با تشدید عوامل بازدارنده مانند افزایش هزینه‌های استفاده، صرفه اقتصادی به کارگیری اینگونه خودروها را از بین برد.

نکته دیگر آن است که به‌دلیل تأمین نشدن نقدینگی مورد نیاز اجرای این طرح ملی توسط دولت، عدم‌تعامل نظام بانکی و ناتوانی خودروسازان در تحویل بموقع و بهینه خودروهای جایگزین اجرای این طرح از اهداف اولیه آن فاصله گرفته و اکنون بسیاری از سرمایه‌گذارانی که در بخش اسقاط این خودروها ورود پیدا کرده بودند، با زیان مواجه و ورشکست شده‌اند. باید بازنگری کلی در روند اجرای این طرح صورت گیرد و همه دستگاه‌های سیاستگذاری و اجرایی و مردم برای تأمین هوای پاک و آسمان آبی تلاش کنند. اما تداوم اجرای این طرح به شیوه دست‌و‌پا‌شکسته کنونی با توجه به افزایش تقاضا و قیمت خودروهای بی‌کیفیت و افزایش ناوگان فرسوده، فایده‌ای جز هدر رفتن منابع ملی نخواهد داشت.

ثبت نام اینترنتی خودروهای فرسوده