شرایط اسقاط خودرو 93

درباره سامانه خودروهای فرسوده

درباره سامانه خودروهای فرسوده : تاریخچه ستاد مدیریت حمل و نقل وسوخت
در راستای تحقق چشم انداز ۲۰ ساله و سیاست های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق خدمت رسانی، عدالت گستری، مهرورزی و تعالی مادی و معنوی در کشور عزیزمان، در ظلل عنایات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه و همکاری قوای سه گانه تحت هدایت و رهبری خردمندانه حضرت آیت الله خامنه ای، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با هدف برنامه ریزی راهبردی، هماهنگی بین بخشی و نظارت بر عملکرد دستگاه ها و پیگیری اجرای طرح های مرتبط و در برخی از موارد اجرای برخی طرح ها در قالب یک بسته سیاستی جامع شامل ساماندهی حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف سوخت بنا نهاده شد .
اقدامات اساسی دولت نهم درحوزه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت با ارائه تبصره ۱۳ قانون بودجه سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ کل کشور آغاز شد و در ادامه قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت پس از تصویب در هیات وزیران به تصویب مجلس رسید و پس از تایید شورای محترم نگهبان در تاریخ ۲۳/۱۰/۱۳۸۶ توسط ریاست محترم جمهوری به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد .بر این اساس ستاد در سه بخش حمل و نقل، نوسازی ناوگان فرسوده و صنایع انرژی در قالب ۳ معاونت با مدیریت های سه گانه در هر یک تعریف شده و در چند سال اخیر فعالیت های چشمگیر و مهمی را به انجام رساند این گزارش اهم فعالیت ها و خروجی های حاصله را پیش روی شما قرار میدهد.
براساس اهداف پیش بینی شده، مصرف سرانه بنزین باید از روزانه ۱/۱ لیتر بر نفر در سال ۸۶ به ۸/۰ لیتر در سال جاری و ۷/۰ لیتر بر نفر در سال ۹۴ کاهش یابد و از سویی دیگر پیش بینی شده است که با توسعه زیر ساخت ها  و ناوگان حمل و نقل عمومی، دو سوخت بنزین و نفت و گاز حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۴ از سبد حمایتی دولت خارج شوند. هدفمندسازی یارانه ها اثر ویژه ای بر قیمت انرژی های قابل مصرف در بخش حمل و نقل کشور و به تبع آن در هزینه های تمام شده در این بخش و سایر بخش ها خواهد داشت.
بخش عمده این اثرات بر اساس تجارب دهه های گذشته، روانی بوده و قسمت کوچکی به صورت تورم مستقیم و غیر مستقیم قابل احصا وبراورد است .
از این رو تدوین سیاست های قابل اجرا و تبدیل آن به برنامه های منسجم،پروژه ها و فعالیت ها در برنامه زمانی اجرای قانون (۱۳۹۴-۱۳۸۹) نقش مهمی بر کاهش آثار روانی و مدییت هزینه ها و در نتیجه کاهش تورم کاذب و واقعی ناشی از آن خواهد داشت.
با توجه به بند (د)ماده ۸ قانون هدفمند سازی یارانه ها،ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گروه تحول اقتصادی با دستور دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهوری محترم در آبان ماه ۱۳۸۸ موظف به تهیه بسته سیاسی حمایتی بخش حمل و نقل در قانون هدفمند کردن یارانه ها با همکاری وزارت راه و ترابری و وزارت کشور شد.
در این راستا بررسی ها و مطالعات لازم صورت گرفت و جلسات کارشناسی متعدد در ستاد و سپس در کارگروه تحول اقتصادی برگزار شد که پس از ویرایش و اصلاحات لازم در بهمن ماه ۸۸ مورد تصویب کارگروه مزبور قرار گرفت.
بسته سیاسی حمایتی بخش حمل و نقل در هدفمند سازی یارانه ها، با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف و ضمن اقدامات کوتاه مدت (در سال اول اجرای قانون ) ضمن ارائه پیشنهاد های لازم جهت تصویب وابلاغ از سوی رئیس جمهوری تدوین شده است.
یکی از زیر مجموعه های فعالیت ستاد مدیریت حمل و نقل نوسازی ناوگان می باشد که با خروج خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل سهم عظیمی در مدیریت سوخت ایفا کرده است.

ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل از جمله این سازمان بوده که با عملکرد خروج بیش از یک میلیون خودرو فرسوده در سالهای اخیر سهم عظیمی را در این راستا ایفا کرده است.در این میان بخش خصوصی در قالب مراکز اسقاط نیز به عنوان مجریان خروج توانسته اند با همکاری سازمان سهم قابل توجهی در این امر داشته باشند.

امید است بتوانیم با شعار صنعت سبز قدمی هر چند کوچک در راستای ایجاد هوای پاک و حفظ محیط زیست برداریم.