گواهی اسقاط خودرو فرسوده

دریافت گواهی اسقاط خودرو از مراکز اسقاط

روند شاسی کردن خودروهای خارجی برای واردکنندگان آسان شد

نارضایتی واردکننده ها از روند طولانی اسقاط و شاسی شدن خودروهای وارداتی منجر به این شد تا در فرایند اسقاط تصمیمات جدی و موثری گرفته شود.در مجموع با توجه به مصوبه اخیر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و مشکلات بوجود آمده در سیستم واردات خودروهای وارداتی ، روند اسقاط بعد از اسقاط فیزیکی توسط مراکز اسقاط برای واردکننده به پایان میرسد.یعنی واردکننده ها دیگر نیازی به انتظار تا زمان تائیدیه های ناجا ندارند.برگه اسقاط بعد از اسقاط فیزیکی توسط واردکننده قابل استفاده می باشد.
براساس مصوبات اخیر ستاد مدیریت حمل‌و نقل  کشور، وارد‌کنندگان خودروها ملزم شده‌اند تا در ازای خرید گواهی اسقاط خودروهای فرسوده طبق میزان مصرف سوخت ترکیبی خودروها خارجی  به ازای واردات خودروهای کمتر از ۶ لیتر ۲ خودرو، ۶.۱تا ۱۰ لیتر ۴ خودرو و بیش از ۱۰ لیتر ۶ خودروی فرسوده را اسقاط و با ارائه برگه گواهی اسقاط این خودروها نسبت به شماره‌گذاری خودروهای وارداتی اقدام نمایند.
محمد حیدری با اعلام خبر اینکه از زمان شروع به کار اجرای این طرح تا‌به حال حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار خودروی فرسوده  برای اسقاط ثبت نام شده که در نوع خود بی‌سابقه می باشد اعلام کرد: این موضوع نشان‌دهنده فعال شدن وارد‌کنندگان در این حوزه می باشد. همچنین واردکنندگانی می‌توانند در این طرح مشارکت کنند که قانونی و دارای کارت بازرگانی معتبر بوده و به موقع مالیات را پرداخت می‌کنند.

وی با پذیرش طولانی بودن فرایند اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: در حال بررسی هستیم تا با مدیریت بهتر، فرایند اسقاط خودرو کوتاه‌تر شود و واردکنندگان بتوانند با انجام فرایند فیزیکی اسقاط، گواهی را دریافت و از آن استفاده کنند. از هفته آینده وارد‌کنندگان خودرو می‌توانند پس از انجام فرایند فیزیکی اسقاط، از گواهی شماره‌گذاری خودروهای وارداتی استفاده کنند.

رشد سریع دلالان و افزایش قیمت خودروهای فرسوده به بیش از رقم  مصوب دولت برای ارزش لاشه خودروهای فرسوده و سخت‌ترشدن فرایند پیدا کردن خودروهای اسقاطی از دیگر گلایه‌های وارد‌کنندگان خودرو های خارجی می باشد که حیدری در پاسخ به آن اعلام کرد که علت عدم ‌استقبال مالکان خودروهای فرسوده از طرح اسقاط نقدی قبلی این بود که مالکان این خودروها اعتقاد داشتند ارزش خودروی آنها به‌مراتب بیشتر از رقم ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومانی پرداختی مصوب دولت است.
ستاد در تعیین مبلغ مذکور با یک نوعی از معادل‌سازی‌ کمک بلاعوض ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومانی را برای اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تعیین کرده بود اما واردکننده‌ می‌تواند به جای خرید این خودروها از واسطه‌های خودرو  به‌طور مستقیم وارد شده و آن را با نرخ کمتری خریداری کند. این شیوه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مالیات سبز محسوب می‌شود