سوابق رانندگی

سوابق رانندگی در واگذاری مسئولیت ها

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه جریمه هدف نیست بلکه هدف کم شدن تخلفات است، گفت: در نظر گرفتن سوابق رانندگی در اعطای مسئولیت ها و استخدامات در دنیا امر مرسومی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سردار اسکندر مومنی در اولین روز هشتمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، با بیان اینکه در دنیا و بر اساس شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی، میزان کشته‌ها به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه محاسبه می شود، اظهار داشت: به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در دنیا ۷٫۵ نفر کشته می‌شوند و این در حالیست که در آسیا به ازای این تعداد وسیله نقلیه ۱۱ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در ایران به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۸٫۱ نفر جان کشته می شوند، تصریح کرد: ما در دهه ۸۰ با رشد فزاینده درخواست خودرو و تقاضای سفر روبرو بودیم بگونه‌ای که آمار خودروها در دهه ۸۰، ۵/۴ میلیون بود که در پایان این دهه به ۱۵ میلیون خودرو رسید.
به گفته مومنی در دهه ۸۰ دارندگان گواهینامه رانندگی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر بود که در اواخر این دهه به ۳۰ میلیون گواهینامه رسید.
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه با توجه به رشد فزاینده خودرو و سفر، وجود یک قانون به روز و کارآمدتر الزامی بود، گفت: قانون جدید راهنمایی و رانندگی که از سال ۹۰ اجرایی شد، ۵ ویژگی مهم از جمله توجه به حقوق شهروندی، راه ایمن، سیستم امداد و نجات ایمن و وسیله نقلیه را مورد توجه قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در سال اول اجرای این قانون از آمار کشته ها بیش از ۳ هزار نفر کاسته شد و ۱۵ هزار نفر نیز کمتر مصدوم شدند.
رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام این که ۴۹ درصد مصدومین در مسیر و در بیمارستان فوت می کنند، اظهار داشت: باید این آمار به ۲۰ درصد در میان کشورهای همتراز برسد.
به گفته وی جریمه هدف نیست، هدف اصلی کاهش و بازدارندگی است تا هرچه بیشتر از تصادفات و تلفات کاسته شود.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: بعد از اجرای قانون جدید مقررات راهنمایی و رانندگی از میزان تخلفات کاسته شد که در نتیجه از میزان جریمه ها و همچنین تلفات نیز کم شده است و حرکت در این راستا ما را به هدف اصلی که همانا کاهش تخلفات، تلفات و تصادفات کمتر است در آینده ای نه چندان دور، نزدیکتر می کند.
این مقام مسئول با اشاره به اجرای قانون جدید در دو سال اخیر، اذعان داشت: امیدواریم در پایان سال، آمار تلفات و کشته ها از ۱/۸ به زیر ۵/۷ نفر کاهش یافته و ما از رتبه های اول دنیا در میزان کشته ها به سمت میانگین کاهش تلفات در دنیا، نزدیکتر شویم.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آمار کشته ها در اوائل دهه ۸۰، ۲۷ هزار نفر بود و اگر قرار بود این میزان کشته با همان آهنگ به راه خود ادامه دهد، در اواخر این دهه به ۵۵ هزار نفر می رسید، گفت: خوشبختانه با یک سیر نزولی در ابتدای دهه ۹۰، ۲۰ هزار نفر کاهش تلفات داشتیم که امیدواریم در اوائل سال بعد به زیر ۱۹ هزار نفر برسد.
برنامه ریزی، کار عمیق کارشناسی، ۵۲ طرح تحقیقاتی، دو نشریه با رتبه علمی-ترویجی و علمی-پژوهشی، حمایت از پایان نامه های دانشجویی در مقاطع مختلف تحصیلی و توجه به همه پارادایم ها و فاکتورهای کاهش تخلفات، تصادفات و تلفات در مجموعه راهور ناجا، از دیگر محورهای سخنرانی مومنی بود.

وی همچنین یادآور شد: نهادینه شدن فرهنگ احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی بدون شک با همکاری و همراهی همه دستگاه های ذیربط و متولی امکان پذیر است و یک دستگاه به تنهایی نمی تواند راه به جایی ببرد.
مومنی با بیان اینکه در حال حاضر مسائل ترافیکی در تراز اول مطالبات انضباط اجتماعی مردم قرار گرفته است، اذعان داشت: می‌توان در واگذاری سمت‌ها، مسئولیت‌ها و حتی استخدام افراد سوابق راهنمایی و رانندگی آنان را مورد بررسی قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن سوابق رانندگی افراد در واگذاری مسئولیت‌ها و حتی استخدامات در دنیا امری مرسوم است.