اسقاط و بازیافت خودرو در مرز ورشکستگی

صنعت نوپای اسقاط و بازیافت خودرو در مرز ورشکستگی

منبع: خبر خودرو

به گزارش خبر خودرو ، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره تعاونی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده کشور اعلام کرد : بحران مراکز اسقاط ، بحران ورشکستگی است .
مسعود رهبر در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به اینکه اسقاط خودرو در سال جاری حدود ۱۷% سال گذشته است ، افزود : آمار اسقاط خودرو در سال ۹۰ معادل ۲۲۷ هزار دستگاه ، در سال ۹۱ معادل ۱۵۵ هزار دستگاه و متاسفانه از ابتدای سال ۹۲ تاکنون تعداد اسقاط این خودروها حدود  ۲۵ هزار دستگاه بوده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به عدم همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با کلیه صنوف مرتبط با اسقاط خودروی فرسوده اظهار داشت : علی رغم سیاست های نوین اعلام شده توسط ریاست جمهور دکتر روحانی ، متاسفانه ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل ، فاقد هرگونه سیاست گذاری و برنامه مناسب است به همین دلیل ثبت نام  کنونی خودروهای فرسوده نیز روندی نا بسامان دارد.
وی در ادامه گفت : طی ۹ ماه اخیر ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت هیچگونه تعاملی با مراکز اسقاط و تشکل های مربوطه برقرار نکرده است و دیدار با ریاست ستاد یک رویا برای ارکان صنف است.
مدیرعامل و عضو هیئت مدیره تعاونی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده کشور در ادامه ضمن بیان اینکه با توجه به تغییر دولت ، هیچگونه تغییری در شرایط مراکز اسقاط صورت نپذیرفته است عنوان کرد :علی رغم درخواست ها و نامه نگاری های مکرر به منظور رسیدگی به شرایط بحرانی مراکز اسقاط خودرو متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی در جهت بهبود این شرایط صورت نگرفته است.
به گفته وی انتظار می رود دولت یازدهم در خصوص انتصاب مدیران ستاد حمل و نقل سوخت از نظرات مدیران صنوف اسقاط خودرو نیز استفاده نماید و یا طی جلساتی مشکلات ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و صنوف اسقاط خودرو را بررسی نماید.
مسعود رهبر اظهار داشت : تصمیم گیری های لحظه­ای مدیران ستاد سوخت در خصوص هزینه­های سربار و نقطه سربه­سر مراکز اسقاط غیر کارشناسی بوده و مستلزم بررسی­های بیشتر و تخصصی تر است. لذا چنین تصمیماتی وضعیت مراکز اسقاط را بحرانی تر می کند و آنها را به ورطه زیان دهی و ورشکستگی پیش می برد .
وی افزود : در طرح نوسازی جدید پرداخت مبلغ ۳۰۰ هزار تومان از سوی مراکز اسقاط به مالکان خودروهای فرسوده منجر به ورود دلالان به این عرصه شده است که این مبلغ عموماً به دلیل وجود واسطه ها به دست مالک اصلی خودرو نمی­رسد. در راستای ساماندهی این امر شرکت تعاونی طرح حذف رابطه­ها را به روش ثبت نام از طریق سامانه پیامک ، سامانه هوشمند و ثبت نام مستقیم خودروهای فرسوده در سیستم تعاونی ایجاد کرده است که متاسفانه هیچگونه توجهی از سوی ستاد سوخت به این امر صورت نگرفت.
مدیرعامل و عضو هیئت مدیره تعاونی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده کشور در ادامه این مطلب گفت :با توجه به کاهش ۲۰ درصدی قراضه آهن در روزهای گذشته لزوم نیاز به تغییراتی مانند ۳ میلیون ریال ارزش لاشه که از جانب مراکز پرداخت می گردد و افزودن به قیمت لاشه دولتی احساس می گردد .
مسعود رهبر در انتها اعلام و تصریح کرد : انجمن صنفی و تعاونی مراکز اسقاط و تشکلهای دیگر صنف با هماهنگی کلیه مراکز اسقاط این آمادگی را دارند که در تمام سطوح به کمک این فرآیند آمده تا دولت بتواند به اهداف عالیه خود در رابطه با صرفه­جوئی سوخت، آلودگی هوا و زیبا سازی شهر و… کمک نماید.