نوسازی

بازیافت خبر/ رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اعلام کرد: در حال حاضر همه کامیونداران با هر نوع کامیونی می‌گویندما هم هستیم و همه هم انتظار «بار» دارند.

داوود کشاورزیان، گفت: عدم واردات کامیون بر این مشکل دامن زده است؛ نرخ کامیونی که در دنیا ۲۵۰ میلیون تومان است در ایران نزدیک ۴۵۰ میلیون تومان است و درحالی از غیر رقابتی‌بودن کرایه‌ها صحبت می‌شود که به دلیل ارزان بودن سوخت ،کرایه کامیون‌های ایرانی از کامیون‌های خارجی کمتر است.

ایشان به موضوع حمل و نقل داخلی و وضعیت کامیون داران داخلی اشاره کرد و گفت: در حمل و نقل داخلی ، پدیده عرضه مازاد خودرو باعث پایین‌آمدن بهره وری شده است. چون متأسفانه هر کسی به ازای ۴۰ تا ۵۰ ملیون تومان، کامیونی با عمر چندین ساله را خریداری کرده و در صف می‌ایستد و می‌گوید من هم هستم؛ بعد از چند مدتی با فشارهای اجتماعی و افت کار مجبور می شود ۱۶ روز در بندر بماند تا فقط یک بار برای جابه جایی به او برسد…

کشاورزیان ادامه داد:اضافه کردن خودرو راه حل نیست…راه حل ،خارج‌کردن خودروی فرسوده است باید اراده و امکاناتی در کشور باشد که بگوییم کامیون از ۲۵ سال بالاتر اجازه کار ندارد تا کامیونی که ۵ ساله است به جای اینکه یک سرویس به بندرعباس برود دو سرویس برود. این کامیون جوان اگر بتواند سر پر برود کرایه کمتر می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه اختیار انجام این کار را دارم اما به دلیل مسائل اجتماعی امکان آن نیست، گفت: بارها گفته ایم اجازه دهید پول شش ماه از سوخت این کامیون‌ها را بپردازیم و خارج سازی این کامیون‌ها را اعلام کنیم. هر سال این کامیون ها بیش از ۸۰ هزار لیتر سوخت از دولت می گیرند این درحالی است که اگر نصف این مبلغ یعنی اگر ۵۰ میلیون تومان به کامیون قدیمی داده شود کنار می‌رود و کسی که در مجموعه باقی می‌ماند می‌تواند کار کند و بهره برداری مناسبی داشته باشد.

ایشان گفت: هم اکنون در حمل و نقل داخلی ایران باری که توسط کامیون‌ها جابه جا می شود با نرخ کمتری است. ضمن اینکه سه سالی می‌شود که نرخ ها افزایش نیافته و اگر هم بوده بسیار  کم و جزئی است.
جالب  است هم اکنون بر اساس آمار اعلامی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه کامیون با عمر بالای ۳۵ سال در کشور فعالیت می‌کنند که با توجه به مصرف بسیار بالای سوخت آنها، میزان بهره‌وری این ناوگان حمل و نقل بسیار پایین است. اتحادیه‌های حمل و نقلی اعداد متفاوتی را نیز از آمار کامیون‌های فرسوده ذکر کرده و گاه تا ۱۹۰ هزار دستگاه هم عنوان کرده اند. وزیر راه و شهرسازی نیز این آمار را ۱۲۷ هزار دستگاه اعلام کرده است.

ثبت نام اینترنتی کامیون های فرسوده