عوارض خودرو

عوارض خودرو فرسوده

عوارض خودرو فرسوده

همشهری آنلاین: معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به مصوبه منع تردد خودروهای فرسوده در ۸ کلان شهر از ابتدای تابستان امسال گفت: به جای طرحهای عجیب و غریب و غیر اجرایی عوارض و هزینه بیمه خودور های بالای ۲۰ سال را ۱۰ برابر کنیم .

به گزارش مهر، وحید نوروزی با اشاره به مصوبه دولت در خصوص منع تردد خودروهای فرسوده گفت: کماکان بر سرحرف خودم هستم و معتقدم این طرح قابلیت اجرایی ندارد. هرچند نفس این طرح خوب است و در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسیاری دارد.

وی ادامه داد: هنگامی که اسفند ماه سال گذشته این طرح در هیئت وزیران به تصویب رسید با توجه این حجم خودروی بالای ۲۰ سال و موتور سیکلت بالای ۸ سال که در شهر تهران تردد می کنند و عملکرد ستاد سوخت در نوسازی خودرو های فرسوده که در طول تاریخ فعالیت اش تنها یک میلیون خودروی فرسوده را از رده خارج کرده است می شد به این نتیجه رسید که نمی توان مقابل تردد این حجم خودرو ایستاد .

نوروزی با اشاره به سخنان مسئولان محیط زیست و استانداری که ادعا می کنند این طرح در خصوص منع تردد این خودروها است نه از رده خارج کردن آنها گفت: منع تردد این حجم خودرو بدون جایگزینی آن امکان پذیر نیست و تقریبا غیر ممکن است و قاطعانه می گویم این طرح غیر کارشناسی و غیر فنی است.

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بیان این که پیشنهاد ما برای حل مشکل خودرو های فرسوده در پایتخت با روشهایی که در دنیا اجرا می شود چندان متفاوت نیست گفت: برخلاف برخی از دوستان که تلاش می کنند برخی روشها که در دنیا سابقه ندارد و اجرا نمی شود مشکلات را حل کنند ما پیشنهاد می کنیم مانند دنیا نرخ عوارض و بیمه این خودرو ها افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: می توان سن فرسودگی خودرو را تعریف کرد و در قالب یک برنامه سه ساله عوارض خودروهای ۲۰ سال به بالا را ده برابر تعیین کرد. یعنی هزینه عوارض و بیمه یک خودرو ۲۱ ساله ده برابر شود آن زمان استفاده از یک خودروی فرسوده از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و مالک خودور بعد از یک حساب و کتاب ساده به این نتیجه می رسد با از رده خارج کردن خودرو هزینه کم تری را می پردازد.

نوروزی با یاد آوری روند کوچ پیکان از پایتخت به شهرهای کوچک گفت: همانطور که پیکان از سطح شهر تهران به طور کامل محو شده و بار فرهنگی و اجتماعی استفاده از این خودرو به اندازه ای است که شهروندان تمایلی به استفاده ازاین خودرو ندارند باید عوارض زیست محیطی و ترافیکی خودرو های فرسوده هم به اندازه ای شود که این خودرو ها به شهرهای کوچک کوچ کنند نه این که به دنبال ساز و کارهای عجیب و غریب و نشدنی برویم.

وی تاکید کرد: این عوارض با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور باید مخصوص شهرهای بزرگ باشد و شهرهای کوچک نباید شامل حال این طرح شوند.