اسقاط کامیون فرسوده

معضلی به نام کامیون فرسوده

مشکلات و آلودگی های کامیون های فرسوده

 

مسئولان شهر آذربایجان غربی اعلام کردند ۵هزار کامیون و اتوبوس فرسوده در این شهر در حال تردد هستند که امنیت جاده ها را به خطر انداخته است.آلودگی کامیون های فرسوده حدودا ۳۴ درصد است که باعث بیماری های تنفسی و قلبی می شود مسئولان خواستار حمایت  ستاد حمل و نقل سوخت برای حل این مشکل هستند.

در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار کامیون فرسوده سنگین در جاده های کشور در حال تردد می باشند.ستاد مدیریت حمل و نقل در سال گذشته رکورد خوبی در خروج خودروهای فرسوده  سبک از خود به جا گذاشت .امیدواریم با برنامه ای که این ستاد در سال جدید  جهت نوسازی و خروج خودروهای فرسوده سنگین در دست اقدام دارد شاهد رکوردی دیگر در خروج خودروهای فرسوده سنگین نیز باشیم

طرح نوسازی ناوگان فرسوده در سریعترین زمان ممکن از سرگرفته شود

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای را یکی از اولویت های اساسی برای کیفی سازی خدمات در این بخش دانست و افزود: برای تحقق این امر عمیاتی کردن طرح های مختلفی از جمله واردات کامیون های با عمر کمتر از ۳ سال  با تعرفه های پایین گمرکی در دستور کار قرار دارد.

مجتبی رحمانی در گفتگو با خبرنگار مهر یادآور شد: بخش حمل و نقل جاده ای یکی از بهترین عرصه ها برای سرمایه گذاری در جهت اشتغال زایی  و توسعه به شمار می رود و باید زیرساخت های لازم جهت تسهیل فعالیت در این بخش از طریق نوسازی ناوگان و توجه ویژه به حوزه راهسازی فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در سریع ترین زمان ممکن طرح نوسازی ناوگان فرسوده از سر گرفته شود چراکه هرنوع تعلل در این خصوص بر بدنه اقتصادی کشور لطمه وارد می کند عنوان کرد: کاهش عمر ناوگان، ارتقاء ایمنی، پایش آلودگی محیط زیست و کاهش مصرف سوخت تنها بخشی از مزیت های اجرای این طرح است.

رحمانی در خصوص دلایل رغبت کم برخی صاحبان ناوگان فرسوده به نوسازی وسایل نقلیه اضافه کرد: در بخش حمل و نقل کالا مشتریان توجهی به نوع وسیله نقلیه و مدل آن ندارند و تنها رسیدن کالا به مقصد برای آن ها حائز اهمیت است و از طرفی برخی سخت گیری بانک ها برای بهره مندی از تسهیلات نوسازی در نهایت باعث بی میل شدن صاحبان خودروها به استفاده از وام می شود.

وی با اشاره به اینکه اما در مجموع با درنظرگرفتن جنبه های پنهان ضرورت این طرح برای رانندگان به لحاظ ایمنی و اقتصادی باید طرف مقابل یعنی دولت مشوق های لازم را ایجاد کند عنوان کرد: متاسفانه بی توجهی در سالهای گذشته موجب لطمه جدی در این بخش شده است.

پنج هزار و ۱۰۰ وسیله نقلیه باری فرسوده شناسایی شده است

رئیس اداره حمل و نقل کالای اداره کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه متوسط عمر ناوگان باری استان به ۱۸.۱ سال بوده و این درحالیست که میانگین کشوری ۱۷.۴ سال است، گفت: هم اکنون در آذربایجان غربی ۱۸ هزار و ۶۹۰ دستگاه وسیله نقلیه جاده ای کالا وجود دارد و از این تعداد افزون بر ۵۱۰۰ دستگاه وسیله نقلیه جاده ای باربری با عمر بالای ۳۰ سال فعالیت دارند که نیازمند نوسازی هستند، این میزان ناوگان فرسوده بیش از یک چهارم کل ناوگان جاده ای کالای استان را در بر می گیرد که نشان از ضرورت اجرای طرح نوسازی است.

امیر عشقی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: از هشت سال گذشته پرداخت تسهیلات نوسازی ناوگان انجام نشده است چراکه از یک سو بازپرداخت تسهیلات از سوی وام گیرندگان دچار مشکل شد و از طرفی نظارت مناسبی برای نحوه مصرف تسهیلات پرداختی برای هدف مورد نظر انجام نگرفت.

وی یادآور شد: با توجه به بالا بودن متوسط عمر ناوگان باری استان و فعالیت بیش از سه درصد ناوگان با عمر بالای ۳۰ سال کشور در اذربایجان غربی نوسازی این وسایل نقلیه بسیار ضروری است و پیشنها می شود ۷۰ درصد از کل قیمت خرید وسیله نقلیه به صورت تسهیلات بانکی پرداخت و مابقی نیز بصورت آورده شخصی تامین شود.

اخذ مجوز واردات افزون بر هزار دستگاه کامیون در دست اجراست

به گفته این مقام مسئول با درنظر گرفتن قیمت واحد ناوگان به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان، رقمی معادل دوهزار میلیارد و ۳۵۲ میلیون تومان برای نوسازی ناوگان فرسوده استان مورد نیاز است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درخصوص واردات کامیون های با عمر کمتر از سه سال اقدامی شده است، اضافه کرد:  تاکنون برای واردات افزون بر هزار دستگاه کامیون از طرف شرکت های حمل و نقل کالا درخواست ارائه شده است که مراحل اخذ مجوز برای این درخواست ها در حال انجام است.

پیشتر استاندار آذربایجان غربی نیز در این زمینه با تاکید بر ضرورت اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده در سریع ترین زمان ممکن گفته بود: حمل و نقل شریان اقتصادی هر جامعه ای به شمار می رود و با فراز و نشیب های اقتصادی توسعه کمی را در این بخش شاهد بودیم درحالیکه می توان با توجه ویژه به این صنعت در احیای اقتصاد استان گام های سازنده ای برداشت.

قربانعلی سعاد بالا بودن سن ناوگان حمل و نقل جاده ای کالای استان را نشان دهنده کم توانی اقتصادی فعالان این عرصه عنوان و اضافه کرده بود: دلیل اصلی این مشکل کشاورزی بودن آذربایجان غربی و ارزش افزوده پایین این بخش بوده که روند فعالیت حمل و نقل جاده ای از نظر اقتصادی را نیز متاثر کرده است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل یکی از بخش های مهم در تولید درآمد ناخالص ملی است گفت: برای بهینه سازی فعالیت در این عرصه تلاش می شود تا از امتیاز منطقه ویژه اقتصادی برای کل استان بهره گرفته و از این بستر نسبت به واردات ناوگان جدید و به روز اقدام شود اما در کنار آن نباید از نوسازی ناوگان متردد در مسیرهای برون استانی غفلت کرد و از پیشنهادات در این زمینه استقبال می کنیم.