عوارض خودروهای فرسوده

ضرورت اسقاط خودروهای فرسوده و آمار ده ساله تولید

بازیافت خبر- یکی از اصلی ترین عوامل آلایندگی شهر تهران که نیاز به بررسی و تمرکز جدی دارد، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.

به گزارش پایگاه خبری بازیافت خبر به نقل از تسنیم ، خیلی سال است  که ساکنین کلان شهرها به ویژه در تهران عادت کرده اند که با شروع فصل سرما منتظر اخطارها و نتایج جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر باشند و تعطیلی هفتگی مدارس در این فصول دیگر برای مردم تعجب برانگیز نیست. حتی قرار است که سال تحصیلی جدید دو هفته زودتر شروع شود که با تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا اختلالی در فضای آموزشی دانش آموزان ایجاد نشود..
اما سوالی که دائما مطرح می شود این است که آیا راه حل و پاسخی بهتر از تعطیلی مدارس به این مشکل یا بهتر بگوییم ،معضل وجود ندارد؟ چالشی که موجب می شود در هر سال بر اساس آمار ۳۰۰۰ نفر  در پایتخت جان خود را از دست بدهند که با در نظر گرفتن عوارضی که به طور  بلند مدت برای شهروندان ایجاد می کند، این معضل بسیار بزرگ تر و پر اهمیت تر جلوه می کند.

برای کشف پاسخ مناسب به این بحران زیست محیطی به ویژه در کلان شهرها، لازم است عوامل به وجود آورنده آلودگی هوا به خوبی شناخته شود و برای رفع آن ها به درستی تدبیر شود.

عصر خودرو

یکی از مهم ترین عوامل آلایندگی به ویژه در کلان شهرها خودروهای فرسوده است. بر اساس اظهار نظر علی محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، خودروهای فرسوده ۲۵ برابر آلودگی بیشتری نسبت به سایر خودروها ایجاد می کند همچنین بر اساس اظهار نظر ایشان، ۵ میلیون خودرو در تهران در حال تردد است که از این میان، حدود ۴۰۰ هزار دستگاه فرسوده هستند و  یک و نیم الی دو میلیون وسائط نقلیه موتوری غیراستاندارد و آلاینده در سطح پایتخت تردد می کند.

همچنین بنابر آمارستاد مصرف سوخت کشور، در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی سواری فرسوده در کشور وجود دارد که طبق اظهارات رئیس این نهاد از این میزان باید ۴۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۶ خارج و همچنین ظرف ۳ تا ۴ سال آینده نیز تمامی این خودروها از رده خارج شوند.[۱]

بر اساس آن چه ذکر شد، یکی از مهم ترین عوامل آلایندگی شهر تهران که نیاز به بررسی و تمرکز جدی دارد، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.

این مسئله زمانی از اهمیت دو چندان می یابد که تیراژ خودروهای تولیدی طی سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ (که بر اساس قانون طی سال های آینده به فرسودگی می رسند) بررسی شوند.