علیزاده نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر لزوم ارتقا استاندارد تولیدات داخلی به یورو ۵ و ۶، گفت: سن فرسودگی خودروها را باید به ۱۰ سال کاهش داد تا از این طریق آلودگی هوا کاهش یابد.

رضا علیزاده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مقاومتی نیوز با اشاره به سهم ۷۰ درصدی منابع متحرک در آلودگی کلان شهرها گفت: بایستی سن فرسودگی خودروها را به ۱۰ سال کاهش داد.

ایشان  افزود: خروج خودروهای فرسوده از دهه ۸۰ با دادن تسهیلات و قوانین وضع شده، روند رو به رشدی به خود گرفت اما متاسفانه در سالیان اخیر روند اسقاط این خودروها با مشکلاتی مواجه شده است.

ایشان  با بیان اینکه اغلب مالکان خودروهای فرسوده از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و بسیاری از این خودروها وسیله امرار معاش آن ها است، گفت: دولت بایستی برای این قشر تسهیلات لازم جهت افزایش اسقاط خودروهای فرسوده و تبدیل آن به خودروهای جدید را در دستور کار قرار دهد.

علیزاده ادامه داد: کاهش سن فرسودگی خودرو علاوه بر اینکه وضعیت آلودگی هوا را بهبود می بخشد، منجر به نوسازی ناوگان شده و تولید ملی را رونق می بخشد.

لزوم افزایش تعداد اسقاط خودروهای فرسوده به ازای خودروهای وارداتی

نماینده مردم ورزقان با بیان اینکه طرح الزام واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده که چند سال از اجرای آن می گذرد، مصوبه خوبی بوده است، گفت: خودروهای وارداتی بیش از ۵ درصد از بازار خودروی داخل کشور را به خود اختصاص داده اند، از این رو عملیاتی شدن این مصوبه منجر به افزایش آمار اسقاط خودروهای فرسوده شد و در راستای کاهش مصرف سوخت کارآمد بود.

وی گفت: بایستی تا حد ممکن و با رعایت استانداردهای موجود تعداد اسقاط خودروهای فرسوده به ازای خودروهای وارداتی را افزایش داد.

علیزاده گفت: گرچه الزام واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده منجر به افزایش قیمت در خودروهای وارداتی شد، اما عمدتا دهک های بالا با خودروهای وارداتی سر و کار دارند و از این رو افزایش قیمت خودروهای وارداتی تاثیر قابل ملاحظه ای بر عموم مردم نداشته است.

ضرورت ارتقا استاندارد تولیدات داخلی به یورو ۵ و ۶

نماینده مجلس تصریح کرد: در حال حاضر در صنعت خودروی اروپا استاندارد آلایندگی یورو ۵ و یورو ۶ اجرایی شده اما در کشور ما خودروها همچنان با استاندارد آلایندگی یورو ۴ تولید می‌شوند؛ بنابراین استاندارد آلایندگی خودروهای تولیدی در ایران به‌روز نیست و عقب‌تر از استانداردهای جهانی است. به همین دلیل خودروهای در حال تولید شرایط مناسبی از نظر میزان آلایندگی ندارند.

علیزاده در پایان با بیان اینکه بایستی تولید خودروهای پرمصرف متوقف شود، افزود: دولت بایستی خودروسازان را ملزم کند هر چه زودتر استاندارد آلایندگی محصولات خود را به یورو ۵ و ۶ ارتقا دهند.