فرسودگی تاکسی رانی

به سن فرسودگی تاکسی ها ۲سال اضافه شد.

چند روز قبل با همکاری سازمان وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ سازمان حفاظت محیط زیست؛ سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی ایران و به استناد قانون هوای پاک، هیات وزیران سن فرسودگی خودروها مشخص شد. براین اساس سن فرسودگی سواری تاکسی و استیشن ون و سواری کار را بر حسب بنزینی و دو گانه سوز بودن ۱۰ سال، پایه گاز سوز ۱۲ سال و برقی و هیبریدی و نیز تاکسی‌هایی که بنابر پیشنهاد وزارت کشور یا وزارت راه و شهر سازی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد، همچنان کیفیت ارایه خدمات مناسبی دارند را ۱۵ سال تعیین کرد.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی تهران، بر اساس دستورالعمل ماده ۸ توسعه هوای پاک بعضی از شرایط سن فرسودگی تاکسی ها تغییراتی کرده، به طور مثال اگر تاکسی ها کاتالیست های خود را عوض کنند ۲ سال سن فرسودگی آنها افزایش پیدا می کند اما همچنان به موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیگیری می شود.

کاتالیست قطعه‌ای است که با ۶۰تا ۸۰هزار کیلومتر کارکرد از رده خارج می‌شود و دیگر خاصیت کاهنده آلودگی را ندارد. این قطعه در یک تاکسی نهایت یک سال و نیم کار می‌کند و باید بعد از این مدت تعویض شود.

اما بعضی تاکسی‌ها بقدری فرسوده هستند که تعویض کاتالیست هم به نوسازیشان کمک نمی کند.

وی در خصوص تمدید پروانه کار تاکسی های سال ۸۶ افزود: اگر این تاکسی ها در سامانه نوسازی ثبت نام کرده باشند به شرط آنکه معاینه فنی بگیرند می توانند در سطح شهر بدون جریمه شدن فعالیت کنند و پروانه آنها نیز تمدید می شود.