اسقاط خودرو فرسوده

پردیس خودرو فرسوده در تهران

اولین پردیس خودرو در تهران هفته آینده بهره‌برداری می‌شود

معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت گفت: افرادی که برای اسقاط خودروی خود در ایام نمایشگاه مدیریت پسماند و بازیافت (۲۴ تا ۲۸ آبان) ثبت‌نام کنند حداکثر ۱۵‌میلیون ریال دریافت می‌کنند.

امیررضا رجبی در نشست خبری ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با اشاره به اینکه دومین نمایشگاه کنفرانس و نمایشگاه مدیریت پسماند و بازیافت از ۲۴تا ۲۸آبان‌ماه برگزار می‌شود، ادامه داد: امسال بخش ویژه‌ای را در این نمایشگاه داریم. در این نمایشگاه استانداردسازی و توجه بیشتر به کارهای پایه‌ای صورت می‌گیرد. مقوله صنعتی‌سازی، استانداردسازی و کارهای علمی همواره باید مورد اهتمام قرار گیرد که در این نمایشگاه حاصل این تلاش‌ها به معرض دید گذاشته می‌شود. به گزارش فارس معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت با بیان اینکه در این نمایشگاه از ۱۰مقاله تخصصی برگزیده در حوزه بازیافت خودرو تقدیر می‌شود، عنوان کرد: در ایام نمایشگاه سه کارگاه آموزشی هم با ارائه مطالب مرتبط با حضور علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از سه مرکز اسقاط طرفدار محیط‌زیست در روز پایانی نمایشگاه تجلیل خواهد شد. این مراکز با رعایت مسائل زیست‌محیطی کمترین تولید آلایندگی و بیشترین درصد بازیافت را دارند. وی ادامه داد: در بازیافت خودرو مراکزی اولویت دارند که توجه ویژه‌ای به بازگشت قطعات خودرو به مواداولیه داشته باشند. در این نمایشگاه سه مرکزی که بیشترین درصد بازگشت قطعات خودرو به مواداولیه را دارند مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

رجبی با اشاره به اینکه شرایط ویژه‌ای در ایام نمایشگاه و طرح نقدی ویژه اسقاط درنظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: به‌منظور مشارکت بیشتر در این نمایشگاه، تمام متقاضیانی که در بازه فوق اقدام به ثبت‌نام می‌کنند درصورت اسقاط بدون درنظر گرفتن مدل، حداکثر مبلغ ارزش گواهی را ( ۱۵میلیون ریال) دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: این مبلغ به آن دسته از متقاضیانی پرداخت می‌شود که پس از ثبت‌نام و فراخوان توسط مرکز اسقاط حداکثر تا تاریخ ۳۰ آذر‌ماه خودروی خود را تحویل مراکز اسقاط دهند. بدیهی است چنانچه ظرف این مدت از تاریخ فراخوان اقدام به تحویل نکنند برابر مقررات جاری و بر مبنای مدل خودروی فرسوده ارزش گواهی اسقاط پرداخت می‌شود.

معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت درباره شرایط خودروهای فرسوده مشمول طرح نقدی گفت: این خودروها باید پلاک منطقه‌ای ایران یا دارای گواهی تسجیل راهور ناجا باشند و در مورد خودروهای سواری بین سال‌های ۵۶تا ۷۲شمسی یا معادل میلادی آن باشند. همچنین سند قطعی به نام مالک خودروی فرسوده یا وکالت بلاعزل از مالک موردقبول است.

وی ادامه داد: خط پذیرش خودرو در مراکز اسقاط در طرح نقدی قابلیت تردد داشته و متقاضیان برای ثبت‌نام باید شماره حساب معتبر از بانک ملت داشته باشند که در هنگام ثبت‌نام ارائه کنند. رجبی توضیح داد: متقاضیان باید به مراکز اسقاط سراسر کشور و دفاتر مجاز مراکز اسقاط که آدرس آنها به تفکیک هر استان در سایت nosazi.org قرار دارد مراجعه کنند. وی ادامه داد: متقاضیان دارای خودروی فرسوده می‌توانند از طریق ثبت نام اینترنتی نیز اقدام کنند و به سایت nosazi.org مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه در بحث جایگزینی با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، سپه و بانک ملی قرارداد داشتیم، اظهار داشت: مطابق رایزنی‌های صورت گرفته، بانک انصار به‌عنوان بانک خصوصی به بانک‌های همکار اضافه شده است و کسانی که می‌خواهند در طرح جایگزین شرکت کنند می‌توانند تا مبلغ ۱۰۰‌میلیون ریال با سود ۱۲‌درصد از این بانک دریافت کنند البته متقاضیان از مراجعه گسترده به شعب باید خودداری کنند و از طریق نمایندگی‌های ایران خودرو و زامیاد برگه لازم را گرفته و سپس به بانک بروند.

معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت با بیان اینکه پس از اسقاط خودرو در مراکز اسقاط اطلاعات خودروی اسقاط شده از بانک اطلاعاتی پلیس راهور حذف می‌شود، گفت: از زمان ثبت تأییدیه پلیس راهور در سیستم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ظرف حداکثر هفت روز ارزش گواهی اسقاط به‌حساب متقاضی واریز می‌شود. همچنین ثبت‌نام در این طرح رایگان بوده و مراکز اسقاط حق دریافت هیچ‌گونه وجهی را ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از جشن اسقاط یک میلیون دستگاه فرسوده که در خرداد سال ۹۰برگزار شد تاکنون ۳۰۰هزار دستگاه دیگر هم از سیستم خارج شده‌است. رجبی با بیان اینکه بیشتر خودروهای اسقاط شده سواری و وانت هستند، خاطرنشان کرد: تاکسی‌ها، خودروهای سنگین و … هم در این مدت اسقاط شدند اما از آنجا که بیشترین تولید خودرو سواری و وانت است پس بیشترین خودروهای اسقاط شده هم به این بخش اختصاص یافته است.

معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت از اسقاط ۳۵درصد خودروها بدون جایگزینی و تنها با دریافت ارزش گواهی اسقاط خبر داد و گفت: در طرح‌های بدون جایگزین امسال روندروبه‌رشدی داشتیم. در این طرح‌ها مالکان بیش از هزار مینی‌بوس هم از طرح «بدون جایگزین» استفاده کردند.

وی با بیان اینکه بحث اسقاط باید به‌عنوان یک فرهنگ نهادینه شود، خاطرنشان کرد: خودروی فرسوده فرایندی به روز است و این اهمیت دارد که بتوانیم سرعت عمل را بالا برده و این اسقاط خود روبه‌روز شود. تا سال۸۵ فکر جدی‌ای برای خودروهای فرسوده نشده بود و تنها ۵۰ هزار دستگاه از خودروهایی که از سال۴۸ تا ۸۵تولید شده بودند اسقاط شده بود. تا سال ۸۵ ما مشکل انباشت داشتیم اما در حال حاضر در کشور به کمتر از ۱۰درصد تاکسی‌های فرسوده و کمتر از پنج درصد به شهر تهران رسیده‌ایم و می‌توانیم مدعی شویم که تقریبا به روز شده‌ایم.