اسقاط خودرو

در سال های اخیر، شاهد رشد روزافزون خودروهای فرسوده هستیم که در سراسر کشور در خیابان ها بدون هیچ گونه محدودیتی در حال تردد هستند. این در حالی است که قبلاً این نوع خودروها به مراکز اسقاط ارسال می شدند. این امر علاوه بر اینکه، به بهبود کیفیت هوای شهرها به ویژه کلانشهر ها کمک می کرد، موجب می شد تا بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع خودروسازی نیز با حداقل هزینه ها تأمین شود. به این ترتیب، خودروهای جدید، تولید و جایگزین خودروهای فرسوده می شدند. از طرفی هزینه آنها نیز در کوتاهترین زمان ممکن به مالکان تحویل داده می شد. متاسفانه افزایش تعداد خودروهای فرسوده و آمار تصادفات جاده ای و مرگ و میر ناشی از آن را نیز تا حد زیادی افزایش داده است.

یکی از معیارهایی که در گذشته، خودروهای فرسوده را بر اساس آن اسقاط می کردند، رسیدن به سن ۲۵ سال پس از تولید بود که در حال حاضر توجهی به این معیار نمی شود و خودروهایی با سن بالاتر در سطح شهرها به وفور دیده می شوند. گودرزی، رئیس کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت کشور در این خصوص بیان کرد تعداد خودروهایی که برای اسقاط به مراکز اسقاط ارسال می گردند، بسیار کمتر از سال های گذشته هستند. وی افزایش قیمت خودرو و عدم توانایی مالی بسیاری از افراد در تعویض آنها را از علل این امر دانست. همزمان با آغاز فصل سرد و افزایش آلودگی های هوا، انتظار می رود که برای اسقاط خودرو های فرسوده، به صورت جدی تر از سوی دولت اقدامتی صورت گیرد که متاسفانه، هیچ اتفاق خاصی تا کنون رخ نداده است.

گودرزی افزود: ستاد حمل و نقل سوخت که مسئولیت این کار را بر عهده دارد نیز صرفاً با یک تعهدنامه قانونی، اجازه تردد خودروهای فرسوده را می دهد. همچنین تنها با یک شکایت به دیوان عدالت اداری، شاهد لغو جدول مورد استفاده برای تعیین سن اسقاط خودرو بودیم.

در حال حاضر نیز محیط زیست طرح جدیدی را پیشنهاد داده است که هر خودرو که در معاینه فنی ۲ تا ۳ مورد را رد کند باید برای اسقاط، انتقال داده شود.

احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشــور نیز از آمار ۲۴ میلیونی در کشور خبر داد و اذعان کرد سی درصد از این خودرو ها باید اسقاط شوند. یعنی به ازای هر یک میلیون و ۲۰۰ خودرو تولیدی می بایست ۳۶۰ هزار خودرو اسقاط گردد. متاسفانه، در سال قبل، تنها ۸۰۰۰ خودرو اسقاط شد. شرکت های خودرو سازی سایپا و ایران خودرو نیز همکاری لازم را در این زمینه نداشتند. هرچند با پیگیری های انجام شده پیش بینی می شود تعداد خودروهای اسقاطی در سال جاری بیشتر از سال قبل باشد اما با این حال، این افزایش، قابل توجه نیست.

راهکارهای مختلفی در اقصی نقاط دنیا برای استقبال از اسقاط خودرو ها وجود دارد اما در کشور ما این راهکارها مورد استفاده قرار نمی گیرد. دولت نیز حمایتی در این زمینه انجام نمی دهد.