تحریم

عاقبت بیشتر قوانین مصوب در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده مشترک است؛ خاک خوردن و بر زمین ماندن.

از طرفی چند وقتی است که پلیس و مجلس روی جریمه خودروهای فرسوده به ازای هر روز تردد، تمرکز کرده‌اند. آیا این پایانی بر حضور خودروهای فرسوده در کلانشهرهای کشور است؟نخستین مصوبه جدی در این زمینه به سال ۸۷ باز می‌گردد که دولت سن خودروهای فرسوده را با نظر کارشناس تعیین کرد. پس از آن در سال ۹۰سن فرسودگی همه خودروها طی مصوبه‌ای عجیب از سوی هیأت دولت ۲۰سال تعیین شد که این برای خودروهای سواری و اتوبوس و کامیون و تاکسی یکی بود. سال ۹۳نیز سن فرسودگی وسایل نقلیه به تفکیک تعیین شد اما هیچ‌یک از این مصوبات موجب نشده که پلیس در برابر خودروهای فرسوده ایستادگی کند.

 

  • قانونی نو برای فرسوده‌ها

۱۶فروردین امسال مجلس شورای اسلامی کار تصویب بندهایی از لایحه هوای پاک را در دستور قرار داد. یکی از مهم‌ترین بندهای مصوب در این زمینه، جریمه خودروهای فرسوده به ازای هر روز تردد بود. طبق این بند، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی باید وسایل نقلیه فرسوده شامل ۱٫۳۵میلیون خودرو و ۳میلیون موتورسیکلت فرسوده را به ازای هر روز تردد در مناطقی که ممنوع اعلام شده جریمه کند.

 

براساس این مصوبه تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده یا مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل‌نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسئولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند. تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع اصلی ماده، براساس آیین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت ۳ماه بعد از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌تصویب هیأت ‌وزیران می‌رسد. از طرفی حمل بار و مسافر، ‌صدورگواهی معاینه فنی، ‌ تخصیص بیمه شخص ثالث، ‌خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و پلیس راهور خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، ‌محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می‌کند.

 

همچنین براساس تبصره یک ذیل این ماده دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، سازوکار و تسهیلات لازم برای جایگزینی خودروهای فرسوده حمل‌ونقل عمومی با خودروهای‌ نو را فراهم کند. همچنین در تبصره ۲ این ماده نیز دولت مکلف‌ شد در بودجه سالانه ردیفی به‌منظور اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت برای جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود با کارمزد ۴درصد با بازپرداخت ۱۰ساله تعیین کند و به‌تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

 

  • پیش‌دستی پلیس راهور

۱۳دی ۹۵بود که سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی از آغاز جریمه خودروهای فرسوده در ۸کلانشهر خبر داد. به گفته وی، از تاریخ مذکور خودروهای فرسوده در کلانشهرها به ازای هر ۲۴ساعت، ۵۰هزار تومان جریمه می‌شوند اما هنوز تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرهایی نظیر تهران و کرج به وضوح دیده می‌شود. مهری افزود: براساس آخرین مصوبه هیأت وزیران، عمر مفید خودروها در کلانشهرها برای خودروی سواری شخصی ۲۰سال، وانت ۱۵سال، مینی‌بوس و تاکسی ۱۰سال، موتورسیکلت ۸سال، اتوبوس شهری ۸سال، اتوبوس برون شهری ۱۰ سال و کامیون و کشنده ۲۰سال است. بنابراین وسایل نقلیه با سن بیشتر باید هر ۲۴ساعت ۵۰هزار تومان جریمه شوند.