ارائه راهکاری مناسب برای اسقاط موتورسیکلت های فرسوده سطح کشور

در سال گذشته همراه با توقف واردات، اسقاط موتورسیکلت های فرسوده نیز متوقف شد اما به نظر می‌رسد که مصوبه جدید دولت مبنی بر غیرفعال شدن کارت سوخت دارندگان موتورسیکلت های فرسوده، موجی از درخواست‌ها برای اسقاط موتور ها را به همراه داشته باشد. آنچه مشخص است روند اسقاط و خروج فرسوده‌ها با واردات خودرو به کشور گره خورده بود حال آنکه با توقف واردات، خروج فرسوده‌ها کاملا متوقف ماند. اما پس از وارد‌کنندگان خودرو، برای خروج و اسقاط موتورسیکلت ها و خودروهای فرسوده هیچ ارگانی این مسئولیت را نپذیرفت. با توجه به مصوبه جدید دولت مبنی بر ابطال کارت سوخت، دارندگان خودروها و موتورهای فرسوده می‌تواند بار‌دیگر چرخ اسقاط محصولات از رده خارج را بچرخاند حال آنکه این مسیر بازهم با موانع و چالش‌هایی همراه است. همزمان با اعلام سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد که خودروهای با سن بیش از ۲۵ سال و همچنین موتورسیکلت‌های با سن بالای ۱۰ سال فرسوده محسوب می‌شوند و سهمیه سوختی به آنها تعلق نخواهد گرفت.

اسقاط موتورسیکلت های فرسوده

 

شاید دم‌دست‌ترین اقدامی که دولت می‌تواند در شرایط فعلی برای به جریان انداختن اسقاط خودروهای فرسوده در دستور کار قرار دهد، برداشتن قفل از در گمرکات کشور و دادن مجوز به شرکت‌های وارد‌کننده برای از سر‌گیری فعالیتشان است. اقدامی که در شرایط تحریمی کشور با موانع زیادی همراه است. یکی از ساده ترین راه ها ملزم کردن شرکت‌های خودروساز داخلی به خرید گواهی اسقاط از مراکز صادر‌کننده است. این اتفاق می‌تواند در شرایط حاضر که ممنوعیت واردات خودرو وجود دارد، هم محرکی برای خروج فرسوده‌ها باشد اما با توجه به شرایط کنونی کشور خودروسازان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. گذاشتن بار اسقاط موتورسیکلت های فرسوده روی دوش آنها قطعا با نارضایتی مدیران خودروساز مواجه خواهد شد.

راهی که هم به چرخه اقتصاد کشور تکانی می دهد و به جای انداختن مسئولیت بردوش مسئولان به نوعی مسئولیتی را از دوش آن ها برمی دارد، اسقاط بدنه خودروها و موتورسیکلت های قراضه توسط شرکت های تولید کننده آهن و فولاد و مراکز بازیافت است. این راهی است بهینه که هم مسیر اسقاط فرسوده ها را باز می کند و هم به مراکز بازیافت رونق تازه ای می بخشد و هم مواد اولیه جهت تولید محصولات و قطعات جدید را نیز فراهم می کند. این راهی است که برخی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا نیز از آن بهره گرفته و توانسته اند کشور خود را از گورستان های خودروها و موتورهای فرسوده خالی کنند. 

امروزه بازیافت در کشور ما یکی از صنعت های روبه رشد محسوب شده و می تواند گره از کار بسیاری از مشکلات بردارد و به اشتغال زایی بسیاری از هموطنان ما نیز کمک کند.