اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری

اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری

برطبق گزارشات رسیده از سوی سازمان ملی محیط زیست مشخص شده چیزی در حدود ۸۵ درصد آلودگی هوای کلانشهرها در اثر تردد وسایل نقلیه فرسوده و اسقاطی در کف خیابان هاست. در این میزان بیشترین گزارشات از میزان آلودگی هوا مربوط به موتورهای اسقاطی و فرسوده است.

به گزارش خبرخودرو، در شرایط حال جامعه و به خصوص آلایندگی هوای بسیاری از کلانشهرها فروش موتورسیکلت های فرسوده بی صاحب تهدید جدی برای سلامت مردم کلانشهرها است و سازمان ها و ارگان های دولتی باید جهت جلوگیری از ورود دوباره این موتورسیکلت‌ها به سطح شهر اقدامی جدی انجام دهند. به عبارت دیگر سازمان ها نباید برای مبلغی اندک که در قبال فروش این موتورسیکلت ها با جان و سلامت مردم بازی کنند.

به طور کلی عمر مفید موتورسیکلت ها ۸ سال است و با توجه به اینکه موتورسیکلت ها بیشترین میزان آلودگی را ایجاد می کند لذا لازم است که با اعلام قانون های متفاوت از تردد این خودروها و موتورهای فرسوده جلوگیری شود.

اسفند ماه سال گذشته موتورسیکلت‌سازان با حمایت وزارت صمت پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به دولت ارائه کردند که بعد از بررسی در هیئت دولت، در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری به تعویق افتاد.

۱۵ درصد آلایندگی هوا مربوط به گازهای گلخانه ای و فرایند وارونگی هوا و کارخانه های آلاینده هوا است. 

۷ درصد آلودگی هوا به طور قطعی مربوط به صنایعی است که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند.

۹۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور چین برقی است و به هیچ وجه به موتورسیکلت‌های غیربرقی اجازه تردد داده نمی‌شود؛ هر چند سال‌ها است مردم تهران با معضل آلودگی هوا مواجه هستند اما متاسفانه تاکنون راهکارهای موثری برای حل این بحران اتخاذ نشده و مسئولان تنها به تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس اکتفا کرده اند در حالی که با برقی کردن وسایل نقلیه می توان آلودگی هوا را به صورت چشمگیری کاهش داد.